VivanDivan

VivanDivan

lördag 7 januari 2012

Tillbaka i min “magiska trollskog”..ett äventyr

Halloj bloggisar! Sitter här med ett glas rött och njuter av säsong tre av True Blood. Felix och T bygger lego och tjejerna tittar på film. Jag och de små var ute i skogen idag på äventyr med varm choklad och bullar som matsäck. Här kommer lite bilder från vår dag…

Jag tog med barnen till “min” lekskog där jag lekte som barn och visade vart jag lekte och vad vi pysslade med. Det hela blev ett stort äventyr. Först gick vi till det gamla kärret där jag och mina kompisar hade skridskobana när vi var små. Nu var det ett träsk fullt med krokodiler…

DSC_0559

Vandringspinnar måste man ju ha när man är på äventyr. Bra så man inte halkar också…

DSC_0560

Aha, häxan har varit framme och gömt skatter i skogen.

DSC_0562

Titta, här har hon gått den elaka häxan. Vi följer spåren

DSC_0563

Ända till häxans stora slott där Rapunzel sitter fångad längst upp. Men ingen öppnade när vi knackade på :) (Ett gammalt vattentorn vi har i pyttestaden)

DSC_0567

Det bästa med utflykter är nog matsäcken. Vi var lite frusna så det var gott med varm choklad

DSC_0568

“Mamma, det här är livet” sa Emilia, min lilla filosof

DSC_0569

Felix är riktigt nöjd, dör hans “skäpp” (käpp) har blivit ett magiskt svärd som kan skjuta laser…

DSC_0570

Ser det inte otroligt gott ut. Nog bland det godaste jag vet att äta ute i skogen såhär…

DSC_0571

Fin utsikt över pulkabacken från toppen. Synd att det inte finns någon snö bara…

DSC_0573

Kolla Felix, Rapunzels hår. Häxan måste ha rövat henne här och hon har tappat lite hår så vi ska hitta henne…

DSC_0576

Emilia med sin käpp tittar ut över backen

DSC_0578

Nä, nu är det slutfikat Felix, nu letar vi rätt på skatten

DSC_0579

Mer fruset vatten….

DSC_0580

….såååå kul att hacka hål i isen

DSC_0581

På den här platsen lekte mamma mycket barn. Lekte speciellt en lek där en var isbjörn och de andra skulle vara forskare och veterinärer som skulle fånga den och sätta radiosändare på den och undersöka den :) Tänk, såna små lekar som hänger kvar i minnet….

DSC_0584

Wow, en drake skriker Felix förtjust och leken går vidare…Men den är snäll så man får rida på den…Emilia håller sig fast i ena vingen och Felix är draktränaren

DSC_0588

Mamsen åker med där bak

DSC_0589

Tänk att det är så kul att klättra när man är liten. Ibland saknar jag det där att bara släppa allt och göra det man känner för…att leka…

DSC_0590

En till höjdpunkt var när vi hittade en koja som några barn antagligen byggt i somras. Vilken lycka…

DSC_0594

Ingen utflykt i skogen utan souvernirer. Felix hittade en hel hög med pinnar som då förstås inte var pinnar utan vapen (usch, mami do not like) och Emilia kan inte gå från naturen utan att ha plockat blommor förstås. Denna gång i form av blåbärsris…

DSC_0597

Och båda barnen och mamsen var så nöjda med de över två timmarna vi spenderade i “min” magiska trollskog. För det är verkligen magiskt med vissa platser som alltid finns kvar i ens minne…

Nu back to the vampires. Vi hörs senare…

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

4 kommentarer:

  1. Oh så härligt ute på äventyr, lite saga på det och toppat med varm choklad å bullar....Det är Livet!!
    kram kram:))

    SvaraRadera
  2. Vilka små sötnosar. Härligt att vara i skogen och dricka varm choklad med bullar. Mina barn har blivit så stora men jag har ju hund att gå i skogen med:-)
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar utflyckt. Det är så kul att ha med barnen på upptäckarfärd, och det sätter igång fantasin.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad mysigt! Jag älskar att bara gå efter Vincent när han utforskar skogen. Allt är intressant att undersöka i hans värld! Kram på dig!

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar