VivanDivan

VivanDivan

fredag 6 januari 2012

Canneloni Vivvi-style

Allå, allå alla glada! Lite sen bloggning idag. Har inte gjort mycket alls idag. Tanken är att vi snart ska baka lite bullar för att få något kreativt gjort den här trettondagen.

Igår var jag såååå himla nära att klicka….guess what?

DSC_0510

Men…fick tipset av en arbetskollega att alla säsongerna fanns på nätet att se streamat. Toppen, så nu är jag inne bå säsong två 4e avsnittet av True Blood. Galet bra….

Tänkte jag skulle bjuda på ett recept idag som jag knåpade ihop själv igår. Canneloni Vivvi-style…

1. Fräs 500 g köttfärs med en hackad rödlök + trattkantareller (efter smak). Därefter i med en burk krossade tomater. Krydda med en vitlöksklyfta, salt, peppar, chillipulver och paprikapulver.

DSC_0505

2. Gör bechamelsås med hälften grädde och hälften mjölk. Jag brukar göra på bottenredning med smör och mjöl. Så i med den magiska ingrediensen för att få lite sting: ädelost. Jag tog hela osten nedan och det blev supergott…

DSC_0506

3. Se till att vakta såsen och vispa hela tiden annars går det såhär…

DSC_0507

4. Rädda såsen i ny kastrull…pust, jag lyckades utan att den fick bränd smak…Använd färska lasagneplattor. Ovan recept räckte till 12 cannelonirullar

DSC_0508

5. Sega och mjuka som de ska vara…

DSC_0509

6. Fyll på med köttfärsröran och rulla ihop till rullar

DSC_0511

7. Lägg rullarna i ugnsfast form. Jag fick använda två formar för att de skulle få plats. Är man snitsig kan man ju vika in kanterna och greja men det behövs inte tycker jag…

DSC_0512

8. Slå över bechamelsåsen så att det nästan täcker rullarna

DSC_0513

9. På med riven ost och in i ugnen tills osten fått färg. Pastaplattorna är ju förkokta så de behöver ju inte lagas så det går rätt fort.

DSC_0514

11. Voila. Servera med grönsallad. Det blev verkligen sååå himla gott och jag är himla nöjd över mitt recept…

DSC_0515

Återkommer senare med lite dagensbilder. Var lite ambitiös idag och var ut och fotade. Vi har riktigt kallt här idag med minusgrader för första gången på länge. Bara det kunde komma lite snö också skulle jag bli nöjd…

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

5 kommentarer:

  1. Det måste jag testa!
    Väldigt pedagogiskt inlägg måste jag säga - bra där!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Mmm det så riktigt smaskigt ut! Måste jag testa någon dag.. Kramar

    SvaraRadera
  3. Åhhh vad gott det såg ut. Jag älskar canneloni......

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Gudars så gott det såg ut! Ska provas! Kram

    SvaraRadera
  5. Det ska jag minsann laga på imon efter jobb!! Såg så läckert ut..rullar å allt:) kram kram:))

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar