VivanDivan

VivanDivan

tisdag 10 januari 2012

Så var det det där med halvfabrikat…

God morgon! Här har det varit en stressig morgon. Barnen blir ju sådär lite motvals när de känner att man är stressad och dessutom är de trötta efter julens omvridna tider. Igår ville de inte somna och kunde inte förstå att det var natti-natti när klockan var efter nio.

Igår kväll blev det falukorv och spagetti till middag och det känns såååå himla B. Även om man har lite grönsaker till blir det för mig en supertrist middag och då började jag fundera hur ambitiösa alla andra är med sina middagar. Vi har alltid korv, fiskpinnar och köttbullar i frysen att kunna ta fram om det brådskar. Köper också ibland färdiga fiskgratänger, chickybits, kycklingfilé, fiskbullar och sånt som är enkelt och går fort. Köttfärssås och spagetti, korvstroganoff och pannbiff är vanliga rätter här hemma för det är också rätt lätt att laga. Frysta grönsaker är perfekt att värma på och barnen älskar det. T ex ärtor, morötter, broccoli, majs och blomkål.

Men…vad är då mitt problem? Jo, det känns sååå himla trist och enformigt och jag känner mig dum som är så “lat”. Känns som alla andra är så duktiga med skojsiga menyer vecka för vecka, storhandlar enligt plan och gör allt “from scratch”. Jag har tänkt tanken att börja prenumerera på en sån där “matkasse” som kommer veckovis med alla ingredienser och färdiga recept men det finns inget sånt alternativ i närheten av oss. Och med två heltidsarbetande varav en borta hela veckorna blir det liksom bara jobbigt att planera roliga och annorlunda recept. Man tar det man har i frysen och när man storhandlar blir det att fylla på med sånt trist och det är ju sånt där enkelt utan massa såser och sånt som barnen gillar mest. Vi har ofta bara typ turkisk youghur, creme fraiche eller liknande till som sås för det är det de gillar men för mig är det sååå trist…

Är det nån som känner igen sig eller är det bara såhär hos oss????

Dagens idag består av underklänning Odd Molly Roca-a-fellow silk dress i vintage powder, wrap Odd Molly Contrast dot wrap i grey (båda strlk 1), jeans G-star, skor Friis & Company Roska Boots, halsband Cloud 69, armband Edblad och klocka OXXO

P1200699P1200698P1200682P1200700P1200687P1200697P1200696P1200695P1200694P1200693P1200690P1200688

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

7 kommentarer:

  1. Åh den tunikan är så fin!
    Jag har varit i det där träsket med, det där med maten. Försök inte tänka "trist", tänk på det som ändå är bra. Toppen när barnen älskar grönsaker ju! Det sitter MASSOR av familjer i samma situation och med dåligt samvete, men mat får lov att vara lite trist ibland. Huvudsaken att man äter. Jag brukar försöka i perioder göra mat i förväg om jag vet att det kommer några stressiga dagar. Då gör jag alltid någon form av gratäng. Makaronigratäng är toppen att göra kvällen före. Ha i kassler, majs eller andra grönsaker. Eller rester av tacoköttfärs brukar jag blanda i. Passar utmärkt att blanda i en potatisgratäng också som man gör kvällen innan och sedan värmer. En gryta typ kalops är toppen med att puttra kvällen innan, minimal arbetsinsats att göra i ordning då det sköter sig själv och blir godare dagen efter. Kram Milla

    SvaraRadera
  2. Här är det absolut inga fancy menyer med mat från scratch varje dag på veckorna, det fungerar inte i praksis. Tycker absolut inte du ska ha dåligt samvete.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det kunde lika gärna varit jag som skrivit din text om familjemiddagar i veckorna. Vi kör gärna minsta möjliga besvär, om man säger så. Sanning å säga så roar inte matlagning mig det minsta. Det är ett nödvändigt ont, ungefär som städning. Jag önskar att vi tyckte annorlunda, men så är det. Så här finns också falukorv, Mamma Scan, Bacon och ägg m.m. Såklart gör vi vissa saker grundligare, men det blir ändå på temat husmanskost. Idag får det bli makaronpudding. Jag tycker man kan skilja på vardag och fest. Så på helgerna "gör vi oss till" och köper lite gott kött eller liknande och tillbringar mer tid vid spisen. Detta passar oss perfekt. STOR Kram!

    SvaraRadera
  4. Det är väl helt ok att köra med lite halvfabrikat mellan varven. Man behöver inte vara så duktig hela tiden. Fin dagens och väldigt fint med RAFen i vintage powder under. Har båda så jag snor nog den kombon rakt av någon dag :) Kram

    SvaraRadera
  5. Snygging i den fina tunikan!
    Här är vi ganska bra på att göra mat från scratch;) Men det beror på att jag inte alls gillar typ mamma scans osv...Jag har nog dessutom mer tid än andra dagtid pga att jag jobbar mycket nätter och numera har ett stort barn hemma. SÅ inget dåligt samvete Vivi! Vet hur det är när det är stressigt! Men faktum är att man faktiskt ibland kan göra snabba rätter med "från början" med bra ingredienser. Däremot är jag som jag skrev en annan dag hos dig dålig periodvis med att fantisera och variera mig.

    Kramar
    Adela

    SvaraRadera
  6. Tycker inte alls du ska ha dåligt samvete för det här med maten. Jag tycker du fixar och donar och gör det bästa för dina barn. Mycket lektid och upplevelser bjuder du dina barn på och det slår bra mycket högre än välkomponerade matsedlar.

    Fortsätt du, det tycker jag du kan göra med gott samvete.
    Stor kram!!

    SvaraRadera
  7. Supersnygg outfit!!!

    Här har vi Linas Matkasse som levereras till dörren- just för att inte stå där o rota bland allt o fundera ut vad vi ska laga.
    Igår blev det potatis, och en härlig köttgryta. Allt är ekologiskt och det är alltid superfina råvaror.
    Min dotter vill mer än gärna ha färdig pyttipanna, fiskbullar, färdiga köttbullar & pulvermos...hihi.

    Må så gott/Sophia

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar