VivanDivan

VivanDivan

fredag 25 maj 2012

Från strålande sommar till storm och åska i bilder…

God kväll alla sötisar! Här har vädret gått från strålande sol och 25 grader till värsta stormen med åska och regn och nu verkar det klarna upp igen. Och allt på ca 20 minuter. När jag kom hem idag hade T satt ut utemöblerna. För tillfället på gräsmattan bakom huset eftersom vårt hmmm altandäck numer huserar ett stycke bubbelpool. Men det blev himla mysigt med ett litet äppelträd som skugga. Ett parasoll bara så blir det nog bra varma dagar få se hur vi gör sen…Har lite planer på gång som jag berättar mer om senare…

Nåväl, väl hemma skulle det bli grillning. Grillspett och T hade köpt rosévin. Premiär för i år och det är väl sommar om nåt? Ett iskallt glas rosévin i solen.

DSC_0240

Med en jordgubbe i förstås. Och på tal om jordgubbar. Det är väl också sommar. Jorgubbar, blåbär, glass och grädde var vår dessert idag. Mmmm så gott

DSC_0245

När jag ändå håller på så kan jag ju nämna grillen också. Det är ju sommarfeeling när man kan börja grilla sin mat ute. Och att sedan sitta ute och äta gör ju att maten är sååå himla mycket godare. Slår allt tror jag…

DSC_0255

Grillspett med fläskfilé, bratwurst, champinjoner, paprika och vårlök.

DSC_0249Sommarsallad bestående av sallad, gurka, tomat, äpple, fetaost, och vårlök.

DSC_0252

Och vi skippade faktiskt potatis och körde bara salladentill grillspetten

DSC_0257

Hade dessutom gjort en sås bestående av creme fraiche, youghurt, örter(persilja, basilika och gräslök), citron, salt, peppar och cayennepeppar. Blev superfräscht till det grillade och salladen.

DSC_0254

Men precis lagom till vi skulle börja med efterrätten hände nåt. På bara några minuter blev himlen alldeles svart och det både dundrade och blixtrade rejält. Och så kom blåsten. Tror varenda blomma i alla träd blåste av och hamnade i vår dessert. Jag skojar inte när jag säger att glasen blåste i sidled på bordet. Riktig storm.Kolla bara torkvindan

DSC_0264DSC_0265

Och kolla pergolan vid poolen. Håller på att blåsa sönder totalt. Tur att vi bara hunnit få upp en vägg. Resten måste tvättas och det har vi inte hunnit med än…

DSC_0263

Ja, så blev det så nu sitter jag och barnen inne i soffan med tända ljus och en film och T sitter och pratar med grannen utanför. För vet ni, stormen har lagt sig, åskan är borta och regnet har slutat. Skumt men det är väl det som är svensk sommar Smile

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

7 kommentarer:

  1. Det vädret har precis kommit hit! Regn och åska....
    Men jäklar vad gott det såg ut! Kram

    SvaraRadera
  2. Mmm den där såsen ska jag nog testa. Lät jättegod :-)
    Vi fick för oss att åka till havet men stannade i typ 20 minuter för sedan började det blåsa där också och blev svinkallt.
    kram!

    SvaraRadera
  3. Jösses - hoppas du han rädda tvätten!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Men oj, vilket väderomslag!! Ganska häftigt egentligen. Trodde jag skulle hamna mitt i en sån åskstorm, men fick bara ett par stänk på motorhuven och kom snabbt ut i sol igen.

    Tack för alla fina och värmande kommentarer inne hos mig!!

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Oj, det kan verkligen vara de 4 årstiderna här ibland. Sitter här och blir hungrig när jag ser allt gott.

    Ha en fin helg!

    kram

    SvaraRadera
  6. Nej men fy, det vädret kan ni behålla, hihi... Här var det en strålande kväll med 29 grader en bra bit in på kvällen!
    Mums vad god den salladen såg ut!!! För att inte tala om bären. Här blev det svenska jordgubbar idag! Och persikor. Mums!
    Kram

    SvaraRadera
  7. I dag ska jag testa din sås, den låter jättegod. Det svänger snabbt med vädret. Här blev det aldrig åska men några droppar kom det allt.
    Kram

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar