VivanDivan

lördag 12 maj 2012

Bästa dagen med de bästa barnen–ja jag skryter!

God morgon bloggisar! Oj vilken dag vi hade igår. När vi kom hem var vi alldeles slut alla tre så T tog lite sällskap av grannen medans vi andra tre gick och lade sig redan klockan nio. Alltså blev de dåligt med rapportering här igår. Men oj vilken underbar dag vi hade och jag somnade verkligen med ett stort leende på läpparna. Det som grämer mig var att jag hade packat i kameran men minneskortet satt kvar i datorn förstås så det blev bara en massa halvsunkiga mobilkamerabilder…

Vädret var väl sådär när vi åkte från pyttestan.

Smö snuttar på väg till tåget

I väntan på tåget

Vi hade massa god matsäck med oss. Smörgåsar, bullar, frukt, smoothies, chokladkakor och chips enligt barnens önskemål.

Målarböcker är perfekt när man ska åka tåg

Efter det var det dags för barnens alldeles första tunnelbaneresa och oh my vad de var storögda. Alla människor i rusning, gigantiska rulltrappor ner under jorden, ett tåg som åker inne i berget. Ni förstår vilka intryck det måste vara för två små som aldrig upplevt detta förut.

Väl framme fick vi gå ett par hundra meter och spänningen steg. Byggnade Naturhistoriska Riksmuseet huserar i är ju helt gigantiskt och väldigt pampigt tycker jag.

Som ni ser har de bråttom mina småttingar och springer ifrån mamsen, så ivriga är de. Och så var det resten av dagen medans vi sprang omkring på museet.Hann knappt med med kameran :) Se själva, här kommer en bildkavalkad

DSC_1713DSC_1718DSC_1720DSC_1723DSC_1725DSC_1727DSC_1733DSC_1740DSC_1753DSC_1759DSC_1761DSC_1792

Det absolut bästa som vi återvände till många gånger under dagen var en sovande dinosaurieunge som faktiskt rörde på sig i sömnen på riktigt. Sååå faschinerande

Två nöjda småttingar på trappen utanför museet med varsin liten påse från souvenirbutiken som ju är ett måste. Minnen måste man ju ha och det blev varsitt litet mjukisdjur och en varsin skräcködla

Och titta, regnet borta och det blev jättesoligt på eftermiddagen

….och så varmt att jackorna åkte av en efter en

Felix nye kompis leoparden kikar fram

Promenad tillbaka till tunnelbanan och man behöver inte ha bråttom när man är på utflykt. Lite omvägar är väl helt ok

En gammal ek man kan gå in i lockar alla små barn tror jag

Restaurangen på Naturhistoriska lockade inte mina barn utan de ville ha McDonalds så vi tog det inne i stan på eftermiddagen innan vi skulle åka hem. Vi hade ju haft matsäck med oss så vi klarade hela vistelsen på museet utan att bli hungriga

Och tänk, det var en ganska lång stund kvar tills tåget skulle gå så vi hann in på Mathilde också och spanade lite. Och jag måste faktiskt skryta om mina små barn som säkerligen var jättetrötta vid det här laget men gladeligen traskade med mamma till klädaffären och när jag provade satt de snällt på golvet i provhytten och lekte med sina nya leksaker. De är sååå otroligt lätta att ha med sig överallt utan problem att jag inte kan låta bli att skryta. Inget gnäll, inget bråk, lyssna på mamman, tacksamma och glada och bara det gör att min dag blev en riktig boozt för både kropp och själ.

Och en stickad liten rosa sak fick minsann följa med hem till mamman också.

På tåget hem fick jag vara barnvakt till lille Leo

Medans Felix lekte med ödlan. Gissa lätet min son gör ifrån sig här

Emilias krokodil verkar mer timid och inte alls farlig. Hi hi, skillnaden mellan tjejer och killar. Samma typ av leksak men helt olika lek

Och en liten mjuk gepard till tjejen också förstås

Felix och mamsen satt bredvid varandra men vi hade en plats snett framför oss och där ville Emilia sitta fast jag hade tänkte sitta där. Men min dotter är rätt om sig och kring sig och damen som satt bredvid fick inte vila öronen på hela resan stackarn. Emilia fick henne t o m att läsa en tidning för henne. Ja, jag säger då¨det :)

Nöjda

Vilken dag och ursäkta bombningen men vi hade det så bra och jag känner mig verkligen booztad att orka med tuffa arbetsveckor framöver nu. Kan verkligen rekommendera att ta såna här “extra” dagar med era barn. Värt allt och ger så mycket energi för lång tid framåt.

Idag ser vi fram emot balettuppvisning men först lite slö morgon här…