VivanDivan

VivanDivan

lördag 5 maj 2012

Bjuder på ett norpat men Vivvi-modifierat recept

Ikväll tänkte jag bjuda på ett recept på något sååå gott vi åt igår kväll. Norpade det nästan rakt av från fina Helena med bloggen H’s enkla vardag. Tack för inspon H! Gjorde om det lite bara efter vad jag hade hemma…

Till förrätt blev det baguette m getost som jag grillat i ugnen. Innan servering hade jag på en klick pesto och en skiva prosciutto.

DSC_1002

Varmrätten blev kycklingfilé i ugn. Hade tänkt grilla igår men vädret var så trist så vi körde en annan variant istället. I med filérna i en form. Salta och peppra lätt

DSC_0984

Sen var det ju nåt till kanske. Hade en burk tropisk salsa och turkisk youghurt. Blandade det och hällde över. Kanske kan det funka…

DSC_0985

Jajamensan, det blev över förväntan jättegott efter sisådär 30 min i ugnen på 200 grader

DSC_0986

Till det blev det potatis som jag först kokade nästan färdig

DSC_0989

Sen en stoooor klick smör i stekpannan och i med potatisarna

DSC_0987

Fräs på tills de är färdiga och fått en krispig yta

DSC_0990

På med havssalt och de blir supermumsiga

DSC_0991

Smaskiga små potäter

DSC_0999

Men gottet slutar inte här. Till det en sallad med ljumma primörer (sparris och sockerärtor som jag förkokat (brukar alltid lägga i grönsaker som ska kokas i kallt , lättsaltat vatten i kastrullen, koka upp och sen ställa åt sidan ett par minuter så de blir lagom mjuka.)

DSC_0988

Blanda sen ner de ljumma grönsakerna med salladen som igår bestod av blandsallad med ruccola, spenat, mangold och nåt mer som jag inte minns, rödlök, kalmataoliver och körsbärstomater.

DSC_0995

Över det hällde jag en vinägrette tillhöftat blandad av vitvinsvinäger, olja och pesto igen. Gillar verkligen den där peston med soltorkade tomater. Sååå himla god

DSC_0992

Till detta serverades mer turkisk youghurt och mango chutney (fanns ingen salsa kvar)

DSC_0996

Riktigt gott blev det och även om barnen petar ut t ex löken ur salladen och nöjer sig med youghurt och ingen chutney var det en måltid som passade alla i familjen…

DSC_1003

Ha en trevlig kväll sötnosar så hörs vi imorgon. Då har vi storstädning här hemma men lite bloggning ska det nog hinnas med. Tänkte t ex visa hur jag knyter mina sjalar ibland som jag fick en fråga om häromdagen :)

Nu ska vi sjunka ner i soffan här och titta lite på ishockey. Fast det känns så himla fel med hockey nu i maj när man vill ha sommar och gärna vill glömma allt vad vintersport gäller.

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

1 kommentar:

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar