VivanDivan

VivanDivan

tisdag 22 maj 2012

Den mat jag älskar allra mest…

Halloj bloggisar! Har ni några såna där riktiga favoriträtter som bara slår allting annat? Det har jag. Pizza, kebab, thaimat och tacos i all ära men det jag älskar allra mest är nog ändå såna där riktiga svenska klassiker. Sån där mat som var söndagsmat hemma. Husmanskost om ni så vill. Jag älskar dillkött, pepparrotskött, stek, isterband med dillstuvad potatis, kåldolmar, kokt torsk med äggsås och så fläsk med löksås. Det är ju bara sååå himla gott och jag kan gå och längta efter sån mat. Idag blir det det sistnämnda här hemma och det ska bli så gott….

DSC_0236

Hemligheten bakom en god löksås:

1. Stek löken i samma panna du först stekt fläsket i så stekflottet är kvar

2. Sockra löken med ca en matsked socker. Det lärde min farmor mig. Löken får en superfin färg och blir extra “krispig” och god

3. Använd Maizena redning

DSC_0237

Så nu mina vänner tar jag min kniv och min gaffel och hugger in på min underbara tisdagsmiddag :) Till fläsket och löksåsen serverade jag mandelpotatis och ärtor.

DSC_0238

Hoppas det går bra dock för nu på eftermiddagen har jag mått superilla och det har liksom bara gått runt i magen. Hoppas ingen magsjuka på gång bara för det går ju inte…

Vad äter Du ikväll?

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

5 kommentarer:

  1. Håller med dig! Finns inget bättre än husmanskost! Kramar

    SvaraRadera
  2. Husmanskost är helt klart bäst:)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Å mandelpotatis...med silll...måste ha!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Mmmm så gott! Jag älskar löksås. :-D tack för inspirationen.
    Här blev det grillad kyckling i kväll och färsk ananas till efterrrätt.
    kramar och hoppas magen är snäll mot dig.
    L

    SvaraRadera
  5. Yes, fläsk med löksås är toppen! Och min favvo av alla är isterband med stuvad potatis, underbart gott. Husmanskost är grunden i mathållning tycker jag, men med twist. Och mycket som verkar ta tid är oftast godast att göra dagen innan, olika kötträtter osv. Hm, vi åt varma mackor idag av olika anledningar....

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar