VivanDivan

VivanDivan

onsdag 14 september 2011

Det här med barnens aktiviteter

God morgon sötnötter! Inatt har jag sovit väldigt bra….NOT!!!!

En liten kissekatt som har envisats med att ligga antingen på bröstet eller helst rakt över halsen på mig och slicka mig i ansiktet. Helt otroligt. Och Emilia vaknade och hade drömt en mardröm om att jag hade tappat min jobbdator och alla på jobbet hade kommit hem till oss och varit jättearga. Lilla stumpan :-)

På tal om Emilia så har jag en liten fundering angående barn och deras aktiviteter. Hon är ju bara fem år och har redan 4 timmars träning i veckan. På söndagar är det två timmar gymnastik och på onsdagar 1 timme. Hon blev ju uppflyttad till en grupp med barn födda 98-03 och de ska nu börja tävla tydligen och behöver träna så mycket. Dessutom har hon balett på tisdagar 1 timme. Egentligen tycker jag det känns för mycket. Min mamma som är förskollärare säger att barn absolut inte ska ha så mycket aktiviteter när de är små. Barn behöver få lugn och ro när de kommer hem från förskolan och inte fara runt på aktiviteter. Till viss del kan jag hålla med men Emilia tycker det är jättekul och vill verkligen och tydligen verkar det vara så med hennes sporter att det krävs en del träning för att kunna bli bra i framtiden.….*dilemma*

Hur har ni det med era små? Har de mycket aktiviteter på fritiden?

Dagens idag blev en favvo i repris med ett tillägg av poncho från KappAhl. Supermjuk och skön är den. Till Odd Molly Artwork silk tunic winter white strlk 1, jeansleggins Pieces och stövlar Minnetonka. (Kramar det sista ur sommaren med vita jeans idag :-))

P1160860P1160855P1160853P1160854P1160856P1160857P1160859P1160863P1160862'

Felix inviger sina nya GoreTex skor från Timerbland som han valde igår. Jag hade nog helst velat att han skulle ha dem från Vincent men han gillade dessa så mycket så det blir nog jättebra…

P1160850P1160849

Såhär blir en hel del kort på morgonen nu om vi har bråttom och barnen är rastlösa. De springer ivägen och ska vara med men ändå inte :-)

P1160861

Idag har de windfleecarna från Polarn o Pyret som de kan ha båda två från i våras. Toppen och jag kan verkligen rekommendera dem. Har haft såna ända sedan de var små och de håller värme och mot vinden och dessutom perfekta som lager-på-lager senare i höst/vinter…

7310012236643

(tänkte jag skulle visa produktbilden också)

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

11 kommentarer:

  1. Hej, jag håller helt med din mamma. Små barn ska inte ha för många aktiviteter utan behöver varva ner efter förskolan eftersom det ofta är väldigt stimmigt och stojigt. Det är vi föräldrar som tror att barnen tycker det är kul att flänga runt till olika saker. Om man frågar dem så vill de oftast vara hemma. Det är bättre att vänta några år tills de blir större och kan välja själva och framförallt bättre uttrycka hur de känner. Jag tycker personligen inte att gymnastik känns bra eftersom föreningarna har stora krav på att barnen ska träna väldigt ofta, tävla och de sållar bort dem som inte duger. Dessutom är kroppsfixeringen ett problem. Mina döttrar håller på med fotboll, friidrott och ridning. I framförallt fotboll som lagidrott är det betydlgit sundare värderingar i vår klubb.
    Oj det blev ett långt inlägg :-) men ett viktigt ämne. /C

    SvaraRadera
  2. Sålänge E tycker det är kul ser jag absolut inte att det är för mycket med fyra timmar!! Om du slår ut det på en vecka blir det ca 30min per dag och det är inte så värst mycket....

    Min äldsta dotter ,idag 13år, har alltid gillat och träna...Minst två aktiviteter 3-4dagar i veckan... Idag tränar hon mån,ons,tors,fre och söndag och på det matcher...Hade hon fått välja hade hon även tränat tisdagen men där har vi satt stopp...

    Snygg är du som vanligt!! ;)...

    KRAM ♥

    SvaraRadera
  3. Har ju inga barn så jag kan inte säga något från den synvinkeln. Men som pedagog har jag upplevt att föräldrar och barn som har många aktiviteter (inte alla naturligtvis!)tycker att de inte har tid med läxor. De tycks inte inse att för att bli en god läsare behövs det läsas även utanför skoltid. Fast det handlar ju om lite äldre barn...
    Kram

    SvaraRadera
  4. Har ju inga egna erfarenheter av barn, men har ju själv varit ett :-) Jag gjorde inte så mycket när jag var liten, bara gymnastik 1-2 ggr i veckan. Från ca 9 års ålder blev det mer allvarligt och fler fasta träningar. Tror det viktigaste är att få en fin balans - barn behöver både aktiviteter och lugna eftermiddagar hemma.

    Kläder är jag desto bättre på ;-) Snygg kombo! Har inte använt min tunika än - måste jag göra snart!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Mina barn är stora barn nu (16 år), och från ca 7 års ålder valde jag och maken att de skulle ha något eller några aktiviteter i veckan. De är väldigt lata, eller vad man ska kalla det, lugna kanske!? Och vill helst inte göra något mer än att läsa. Datorer och andra manicker kom ju mer och mer sedan (i deras årskull), men de har alltid gillat att jag läser för dem, eller att de läser själva. Men jag hade läst att benmassan stärks av motion upp till 13 års ålder, därefter går det inte, och därför är motion viktigt i unga år. I vilket fall bestämde vi att de skulle gå på karate-träning en gång/vecka, sedan valde de motvilligt en "egen" aktivitet, pojken valde tennis och flickan ridning. Karaten la de av med vid just 13 års ålder, vilket jag tyckte var synd, de hade brunt bälte och träningsformen kan varmt rekommenderas. Ridningen slutade dottern med vid 15,5 års ålder, sonen däremot håller fortfarande på med tennisen, frivilligt;) De är däremot fortfarande lata/lugna och har oftast ingen lust att göra något. Men man får hoppas att de har stark benstomme när de blir pensionärer!

    Helena

    SvaraRadera
  6. Vilken fin outfit!!! Jag håller med dig om att man ska försöka krama ut det sista av sommaren :-)
    När det gäller barnen och aktiviteter är det nog viktigast att följa barnen OCH sin magkänsla! Sedan kan man ju fundera över varför tränare säger att det behövs mycket träning för att barnen ska bli bra i framtiden. Är det därför små barn tränar? För att bli bäst/proffs/vinna i framtiden? Jag tror de tränar för de tycker att det är kul just nu och då tycker jag att det ska vara på den nivån. Risken är annars att de vill sluta helt och hållet.
    Ja, jag är ingen expert, men det är du på ditt barn (=lita på magkänslan).
    Kram Helena

    SvaraRadera
  7. Snygg outfit!

    När det gäller aktiviteter har vi vald att lyssna på fröken med att begränsa aktiviteterna. Barn ska ha lugn och ro efter skolan och de ska lära sig att ha tråkigt (med vissa mått) Detta för att kicka igång fantasin så de lär sig att använda den. Om det är rätt eller inte vet jag inte, men mina barn ska alltid ha tid till läxor.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag har medvetet valt bort aktiviteter i mesta möjliga mån för mina barn för jag tycker att vi ska ta det lugnt efter en lång dag hemifrån.
    Min son har inget intresse av att hålla på med en massa aktiviteter det tror jag däremot att min dotter kommer att vilja..
    Jag tycker tyvärr att det ofta är föräldrarna som hetsar och barnen själva har inte samma intresse. Jag tycker man kan vänta tills barnen är så stora att de kan uttrycka en egen vilja ordentligt och inte bara blir påverkade av kompisar och föräldrar.

    SvaraRadera
  9. Min dotter hade inga aktiviteter på kvällarna förräns hon var 6, då gick hon på sim-skola. Vi hade så långa dagar ändå. Jag har låtit henne välja själv vad hon vill hålla på med.
    I bland känns det som om det är föräldrarna mer än barnen som vill ha massa aktiviteter. Kan klippa ungar som är så trötta så dom nästan sover i stolen och så ska dom vidare efteråt. Då tycker jag nästan synd om dom!
    Så länge din flicka vill själv är det väl ok.....
    Kram

    SvaraRadera
  10. Jag tykcer din mamma verkar vara en klok kvinna.
    Sedan skall man naturligtvis göra det som känns rätt för en själv.
    Att vara i rörelse är bra för barn, men det skall ju göras för att det är roligt. Sedan skall man komma ihåg att det finns inget bättre för barn än mamma och pappa, man kan själv göra saker med sina barn springa, cykla o.s.v Efter 23 års arbete med barn och två egna säger min erfarenhet mig att barn i längden mår bäst av mycket föräldratid och barn som går på förskola har ju också många aktiviteter där som de skall orka med under en dag. Barn om vi tar överlag är tröttare idag än vad de var för säg tio år sedan. Sedan vad det beror på är ju troligen individuellt, aktiviteter kan ju vara en orsak.

    Kommer hem senare, äta , lägga sig o.s.v Fyra h känns kanske lite mycket för en 5-åring.

    Mina egna barn frågade aldrig efter aktiviteter när de var små, utan började vid sju år på musikskola. Min äldsta hade som mest tre aktiviteter och det tyckte jag egentligen var för mycket, men vilätt henne hålla på eftersom hon klarade av skolan bra ändå. Min yngsta har alltid högst fått ha två eftersom hon är tröttare och har svårare att koncentrera sig vilket gör att hon behöver mer lugn och ro och tid för läxor.

    Ha det bra och gör det som känns bäst för er familj.
    Kram Berit

    SvaraRadera
  11. Tack för att ni delar med er av era åsikter och tankar. Det är helt klart ett dilemma och inte ett lätt sådant. Alla är vi olika och vissa klarar säkert mer aktiviteter än andra. Vi får se hur det går med Emilias träning om hon verkar orka och tycka att det är kul. Skulle ALDRIG pusha henne till något hon inte brinner för själv...

    Kram
    /Vivvi

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar