VivanDivan

VivanDivan

söndag 6 januari 2013

Vad jag gör med den sista julskinkan…?

Halloj bloggisar! Det blev ingen promenix idag. Jag hamnade i nån sorts lathets-koma här och fick dessutom huvudvärk så jag körde lite hemmamys istället. Barnen hade en vän över på lek här och det har dansats till Wii-spelet Just Dance 4 här hela eftermiddagen. Verkar vara ett himla kul spel som barnen fick i julklapp. Kanske måste testa det he he…

Till lunch idag kände jag att jag behövde göra något med lite rester här hemma. Den där snutten julskinka som alltid blir över när man är trött på julmat ni vet. Vad gör ni med den? Jag brukar göra pytt-i-panna eller schnitzel av den men idag blev det en pastasås som faktiskt blev himla god. Tänkte jag skulle bjuda på receptet….

ca 4 pers

Snutten julskinka som blir över (ca 3-5 dl färdigskuren i småbitar kanske)
1 gul lök
1 äpple
1 dl hackad smörgåsgurka
3 dl matlagningsgrädde
2-3 msk senap
persilja
dragon
salt
peppar

1. Hacka lök, och julskinka i småbitar och fräs i en klick smör eller margarin
2. Hacka äpplet i småbitar och när lök och skinka fått färg, i med äpplet
3. Hacka smörgåsgurkan i småbitar och häll i grytan
4. Häll på grädde, senap och kryddor

Servera med ris, pasta eller potatis...

DSC_0198

Blev riktigt gott faktiskt

Vad gör ni med den där sista snutten? Tipsa gärna….

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

5 kommentarer:

  1. Hej Vivi! Tack för din jättefina och inspirerande blogg. Jag gör alltid pizza av skinkan, river den och har på massor av annat. Det är den godaste pizzan på hela året. Kram Malin

    SvaraRadera
  2. En underbar Quiche blev det av vår sista skinkbit. Eftersom vi också fått väldigt mycket julost i julklapp från jobbet blev det en paj extra allt kan jag säga. Dubbelt så mycket skinka som receptet och rikligt med ost. den var god!!!! Det där såg också gott ut!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Varma mackor med överblivna cheddarosten brukar vara en hit med resterna av julskinka. Jag har tärnat ned min i en låda i frysen att ta fram en mat-hopplös-dag. KRAM Milla

    SvaraRadera
  4. Har inte haft skinka i Oslo en enda gång, så den där sista biten får de ta hand om i Sverige :-) Om jag känner dem rätt äter de upp också den sista biten precis som alla andra - på vörtbrödet!

    Kramar och ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  5. MMmmm vilka goda tips ni kommer med. Ska jag komma ihåg till nästa julskinka :) Men som du säger Tigern, det är bra gott på vörtlimpa också :)

    Kram
    /Vivvi

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar