VivanDivan

VivanDivan

onsdag 30 januari 2013

Mammas godaste gifflar

Halloj alla fina! Igår lovade jag barnen i ett svagt ögonblick att vi skulle baka idag. Det var inte precis vad jag kände för på eftermiddagen idag när jag var på väg hem med en huvudvärk som inte var av denna världen. Gaaaah, man ska inte lova saker för barn för då måste man hålla dem så det var bara att sätta igång när jag kom hem. Kunde ju inte gärna skylla på att det var slut på mjöl på ICA eller nåt heller för det är de för smarta för att gå på :)

Barnens favoritbröd är min mammas gifflar och hela familjen är faktiskt helt tokiga i dem. Sååå himla goda. Och himla lätta att baka faktiskt så till och med jag som inte är en bullmamma av rang vågar ge mig på dem.

Här kommer en bildkavalkad av vårt bak och receptet kommer givetvis här också

Mammas Gifflar ca 24 st (jag gjorde dubbel sats)

50 g margarin/smör
1/2 liter mjölk
50 g jäst
1 msk salt
1 msk socker
13 dl mjöl (ta hellre mindre så degen inte blir för torr. Spar ett par dl till utbakningen)
1 ägg
vallmofrö

* Smält smöret. Blanda i mjölken och värm tills det blir fingervarmt
* Smula jästen i en bunke och slå över degvätskan
* Tillsätt socker och salt
* Blanda i mjöl och arbeta degen smidig med assistent eller som jag med degkrokar på elvispen
* Låt jäsa under duk i 30 minuter
* Dela upp degen i tre delar
* Knåda och kavla till tre rundlar. Dela varje rundel i 8 trekanter
* Rulla ihop till gifflar, börja utifrån
* Låt jäsa på plåt under duk 30 min till
* Pensla med ägg och strö på vallmofrö
* In i ugnen på 250 grader i ca 10 min

DSC_0297 (2)

Har man ingen assistent eller hushållsmaskin eller vad det heter så funkar det med degkrokar på elvispen också

DSC_0299 (2)

Färdigjäst

DSC_0300 (2)

Jag började dela degen i 16 bitar för det borde det ju bli om man ska göra dubbel sats….öhhh Vivvi hur tänkte du nu….

DSC_0301 (2)

….börja om

DSC_0303 (2)

…såja, sex delar, det var bättre räknat :)

DSC_0304 (2)

Min väldigt pedagogiska trestegs-beskrivning av hur man rullar en giffel…You like?

DSC_0307 (2)

Barnen är riktigt haj på det här efter att ha bakat dessa med mormor måååånga gånger :)

DSC_0309 (2)

Fina gifflar blir det

DSC_0310 (2)

Koncentration

DSC_0313 (2)

Min lille plutt som halkade igår på dagis och skrapade kinden och hakan på isen :-(

DSC_0319 (2)

Tröttsamt att baka

DSC_0323 (2)

Emilia leker pizza-bagare

DSC_0324 (2)

…typ

DSC_0325 (2)

Första plåten av fyra

DSC_0328 (2)

Det där med bakhanddukar hade jag ju missat att leta reda på. Hmmm men en playboyhandduk i frotté funkar väl också :)

DSC_0329 (2)

Felix penslar

DSC_0331 (2)

Eftersom vi har en målare i familjen kör vi med riktiga grejer…inga små futtiga bakpenslar här inte (och nej den har inte använts att måla färg med)

DSC_0333 (2)

Emilia häller på vallmofrö

DSC_0335 (2)

Teamwork

DSC_0336 (2)

Färdiga gifflar i drivor. Mmmmm vad gott det luktar

DSC_0341

Och givetvis måste man provsmaka. Gärna med myyycket smör som smälter sådär gott på nygräddat bröd

DSC_0339

Yummie

Puss & Kram

/Vivvi

2 kommentarer:

  1. Min mamma brukade baka sådana. Ser så smarrigt ut att jag nog också börjar tänka på bakning!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  2. Gud så gott - varför tittade jag in just nu???? Kul med riktig bakpensel .))
    Kram

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar