VivanDivan

VivanDivan

onsdag 30 januari 2013

Morgonschema och favvodagens

God morgon bloggvänner! Fy sjutton vilket skruttväder det är ute idag. Spöregn och blåst och grått och trist. Och så is under allt vatten så idag vill man INTE halka omkull när man tar sig till jobbet.

Jag tror jag skrivit om det förut men tänkte jag skulle lägga ut mitt morgonschema här. Några av er har reflekterat över att jag ställer klockan på 04:15 varje morgon och tänkte då redovisa lite vad som händer en helt vanlig vardagsmorgon i det Vivandivanska huset….så här kör vi…

04:15 – Klockan ringer….snoooooz

04:45 – Går upp, tar mig in i duschen och duschar 10 minuter ungefär. Borstar alltid tänderna i duschen för att spara tid :)

05:58 – I med linser

05:00 – In i iskalla garderoben och väljer kläder till mig.

05:05 – Ev stryka kläder

05:10 – Leta fram kläder till barnen

05:15 – Föna och fixa håret

05:25 – Sminkning

05:30 – Blanda multivitamin i stort glas och skål på det

05:35 – Packa barnens väskor (frukt, gympakläder, extrakläder mm)

05:40 – Väcker barnen första gången

05:45 – Fixar med smutstvätt och hänger ev upp blöt tvätt

06:00 – Väcker barnen på riktigt, sätter på barnprogram på TVn

06:03 – Tar dagens bilder och bloggar. (Ofta skriver jag inläggen kvällen före eller åtminstone stödord…fusk jag vet men det blir lite stressigt annars. Nu behöver jag bara ta bilder och lägga plus komplettera texten lite till så är det klart)

06:15 – Tvättar barn och borstar tänderna på dem

06:20 – De klär på sig medans jag bäddar

06:25 – Släcker alla lampor och går ner för att klä på oss

06:30 – Beroende på om vi hittar alla mössor och vantar och barnen är samarbetsvilliga, rutorna kanske måste skrapas o s v så åker vi runt 06:30 – 06:50 Det tar ca 10 minuter med bilen in till förskolan.

06:45-07:00 ca – Lämnar barnen. Först Emilia på förskoleklassen och sen Felix. Tar ca 20 minuter med hela lämningen. Tur de går på samma förskola/skola

07:15 – Sätter mig i bilen och far iväg till jobbet. Ca 40 minuters resa. Kommer till jobbet ca 08:00 då jag börjar.

Det var mina morgnar det. Och ni märker ju att jag faktiskt behöver gå upp så tidigt som jag skrivit förut :)

Dagens idag blev en riktigt favvo. Hade den här kombon mååånga gånger förra året och koftan är nog det gosigaste och mjukaste plagget jag äger. Odd Molly Vail Knit Wrap strlk 1, jeans G-star, ärmlös blus Vila. Stövlar Minnetonka

P1260750P1260751P1260749P1260748P1260747P1260746P1260745

Men nu mina vänner är det full fart och nästa punkt på schemat. Ha det riktigt gott idag

♥ Puss & Kram ♥
/Vivvi

18 kommentarer:

  1. Hejsan snygging, läser ditt schema och undrar OM du skulle vilja sova längre så kan du kanske lägga fram dina och barnens kläder och packa deras väskor på kvällen innan du går och lägger dej. Då sparar du in lite tid, ett litet tips bara. Ha en bra dag, hälsningar från Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet att jag borde göra mer på kvällarna men är sååå himla trött då att jag medvetet spar det till morgonen för jag är piggare då :)

      Kram
      /Vivvi

      Radera
  2. Hej Vivvi!
    Ville bara säga att du är helt fantastisk, att du hinner med så mycket på morgonen är grymt imponerande!
    Jag är morgon-seg men vill alltid snygga till mig lite och går upp tidigare för att rulla upp håret till lockar och låta påsarna under ögonen försvinna innan jag sminker mig och visar ansiktet för allmänheten. Jag har inga barn än, men jag tror stenhårt på ditt schema för min del, snart kanske...
    Du är en inspirations- och styrkekälla för mig nu, om man kan säga så.
    Kram och ha en bra dag!
    /Jolanta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla, vad gullig du är :)

      Jag är en riktig morgonmänniska så det är inga problem för mig att gå upp sådär tidigt

      Kram
      /Vivvi

      Radera
  3. Det låter....eh jobbigt. :)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktiskt inte alls :) Fast jag är ju en morgonmänniska och somnar oftast rätt tidigt på kvällen istället :)

      kram
      /Vivvi

      Radera
  4. Phu ser inte fram emot när Vincent blir större och förskolan börjar haha. Fast å andra sidan så har jag bara 5 minuter till jobbet men ändå :-D
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fem minuter till jobbet låter ju inte dumt alls :)

      Kram
      /Vivvi

      Radera
  5. Oj det låter jobbigt. Och tidigt. När lägger du dig om jag får fråga? Tänker lite som ovan, att om du vill sova längre kan ju en del saker plockad fram kvällen innan. Men funkar det så funkar det ;-) tyckte bara att det lät okristligt tidigt ;-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lägger mig ofta rätt tidigt. Somnar nog sällan efter 22 :) Jag vet att jag borde förbereda mer på kvällarna men är sååå himla trött då och spar det hellre till morgonen. Har liksom inga problem med att gå upp tidigt

      Kram
      /Vivvi

      Radera
    2. Ja då är det ju inga problem. Jag är förvisso inte galet morgontrött men häckar gärna uppe sent så jag skulle nog inte palla. Kan tänka mig att det är lugnt och skönt i huset då på morgonen och inget som stör. kram

      Radera
  6. Puh, vilket schema. Jag som är extremt morgontrött har aldrig fått våra morgnar att fungera smidigt. Det blir alltid stressigt i slutändan.
    Har alltid försökt lämna barnen så sent som möjligt på dagis, de har tillräckligt långa dagar ändå.
    Men, jag är alltid sen till jobbet vilket inte är bra.
    C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det där är ju en avvägning. Försöker ha barnen så korta dagar som möjligt på dagis men senare kan jag ju inte lämna dem då jag ofta har möten på morgonen och det går inte att komma sent då :-(

      Kram
      /Vivvi

      Radera
  7. Halloj, läste din kommentar inne hos hofp. Hur kan du skriva att Botox inte skadar någon? Är du omedveten om de plågsamma djurförsök man gör med Botox? Ok om det räddar liv men endast för vår fåfängas skull? Hur kan det vara moraliskt försvarbart, blir så ledsen när folk bara tänker på sig själva :(

    CL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonyma CL! :-)

      För det första hade jag inte en aning om djurförsöken. Det jag menade var att folk så lätt ger sig på personer som gör någon form av skönhetsingrepp. Det är dem jag menar när jag säger att man inte skadar någon. Man kan diskutera detta till dödagar och det görs säkert lite varstans. Jag står dock fortfarande för att jag nog skulle kunna tänka mig botox i syfte att få bort min ständiga huvudvärk. Det är inte kul att dagligen ha huvudvärk och vara beroende av smärtstillande. Hur många djur går inte åt för att skapa alla dessa värktabletter. Ingen aning om det heller men jag antar att så kan vara fallet...bara en tanke...

      Jag är absolut INTE för djurförsök på nåt sätt och i framtiden blir det säkert möjligt att framställa liknande preparat utan djur.

      Och i det här fallet tycker jag man MÅSTE tänka lite på sig själv. Går man och mår dåligt över huvudvärk t ex, hur bra mamma, kollega, fru, vän mm blir man då dessutom?

      Usch, så svårt allt sånt där. Alla har åsikter om allt och skriver man något lite knasigt så blir det förstås reaktioner direkt.

      Kram
      /Vivvi

      Radera
    2. Hej igen och tack för ditt svar! Om det inte testas på djur håller jag med om att det är upp till var och en, det har jag ingen åsikt om (bara man inte slutar som en stel plastdocka, hihi). Men nog måste det finnas andra sätt att bli kvitt huvudvärk, som tex. akupunktur? Vad vet jag. Tycker bara det är så hemskt med djurförsök :(

      Kram tillbaka och jag gillar din blogg!

      Radera
    3. Men bara så att du tänker dig för innan du provar Botox, kan du rättfärdiga detta?
      http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=2112816

      Radera
  8. Mamma mia vad du har tidiga morgnar. Så länge det funkar för er så är det nog bäst:)
    Kram

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar