VivanDivan

VivanDivan

onsdag 22 maj 2013

Vem har hittat på alla svärord…

…om man nu då inte får använda dem? Den frågan ställde min son i bilen imorse när vi åkte till förskolan. Anledningen var att vi har ständiga diskussioner om vilka ord som är och vilka som är svordomar. De testar gränserna hela tiden och testar ord som de hört på förskolan. Jag själv är uppvuxen med att svordomar använder vi inte. Jag har t ex aldrig hör min mamma säga en enda svordom och min pappa är väldigt restriktiv med det. Själv har jag blivit sämre då man umgåtts med personer som svurit mycket och kan tycka nu att vissa ord faktiskt är ok som uttrycksord när man gör sig illa eller blir arg. Däremot är jag allergisk mot att använda svordomar som värdeord i dagligt språk. T ex “Den där jävla fotbollen” eller “det där skitfula huset”. Sånt gillar jag INTE. Och jag försöker verkligen få barnen att förstå att det är “fult” att svära och vi hjälps åt att påpeka för varandra när något ord inte är ok. Men klart det kommer funderingar då om varför vissa ord är fula och andra inte. Varför får man säga attans och inte jävlar? Och det är ju svårt att svara på. Emilias svar på frågan var dock “Jag får ju inte säga vem som kommit på det men han bor där det är eld och varmt och hans namn börjar på S….(alltså Satan) fick jag fram till slut.” Ingen aning vart det kommer ifrån för vi är inte på något sätt religiösa och praktiserar inte någon gudstro direkt men de snappar upp både det ena och det andra :)

Oj, här babblar jag på…god lunch på er förresten. Lite lunchbloggning idag här då för jag hann inte riktigt imorse. Men dagensfoton hann jag ta och här har ni dem. Blus Odd Molly, jeans G-star och skor Nelly Shoes. Jacka Muubaa.

DSC_0097DSC_0105DSC_0096DSC_0095DSC_0101DSC_0094DSC_0093DSC_0092DSC_0102DSC_0100

Nu jobba lite igen. Ha en fin eftermiddag

♥ Puss & Kram ♥
/Vivvi

1 kommentar:

  1. Hej! Nån har tagit dian bilder från bloggen och lagt ut på Tradera! Här har du länken:
    http://www.tradera.com/ny-snygg-trendig-palsvast-plain-vanilla-stl-36-auktion_343844_182526150

    Kram Viktoria

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar