VivanDivan

VivanDivan

söndag 27 februari 2011

Gårdagens middag: receptdags

God förmiddag! Nu har jag jobbat ett par timmar och ska snart gå och göra oss iordning för att ge oss ut. Det arrangeras Barnens Vasalopp i småstan idag så det ska de förstås vara med på. Men först det utlovade receptet på vår födelsedagsmiddag igår. Förrätten var väl inte i barnens smak men varmvrätten vart perfekt. Mmmm så gott det var…

Förrätt: Grekiskt lantbröd med chevré ost, honung, rostade valnötter på bädd av blandsallad och balsamicovinäger. Sååå himla gott. Man kan lägga till lite parmaskinka också om man vill och det är supergott. Stek först brödskivorna i smör. Sedan på med en tjock skiva chevréost och lite honung. In i ugnen tills osten smält lite. Lägg på bädd av sallad med balsamicovinäger på och strö över nötterna. (Ev parmaskinka). Superenkelt och jättegott.

P1060981

Varmrätt: “Fusktunga Walewska med kantareller”

Vi hade ingen sjötunga men jag tycker det blir nästan lika gott med spättafileer så det blev det. Jag har inget direkt recept utan höftat till det.

1. Koka upp lika delar vatten och matlagningsvin med en halv pressad citron och lite salt. (Går bra med fiskbuljong också)

2. Rulla ihop fiskfileerna och lägg i vattnet. Låt sjuda ca 10 min.

3. Gör potatismos med smör, grädde, lite fiskbuljong och 3 äggvitor. Äggvitorna gör att moset får sånt där härligt krisp uppepå när man gratinerar.

4. Såsen görs på grädde citron (ca en pressad citron till 3 dl grädde) och 3 äggulor. Jag brukar göra bottenredning med smör och mjöl. Salta och peppra

5. Lägg fisken i ugnsfast form. Klicka runt potatismoset och såsen i mitten. Strö över smörstekta kantareller och in i ugnen för att gratinera på ca 250 grader. (ungefär 10 min).

P1060978P1060987

Detta var vår middag igår och jag kan säga att vi blev väldigt mätta och nöjda. Jag återkommer med en dagens, lite bilder från Vasaloppet och mina reflektioner angående Melodifestivalen…

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

3 kommentarer:

  1. Goooott!
    matinspiration kan jag inte få nog av!

    ha en fin dag!
    kram

    SvaraRadera
  2. Ser smaskigt ut. Tyvärr kommer inte fisk på bordet så ofta hos oss då mannen hatar allt från havet :-D

    SvaraRadera
  3. Mmm, så gott det ser ut! Måste testa! Vi tycker om fisk, men är urdåliga på att variera oss :-)

    Kramar

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar