VivanDivan

VivanDivan

söndag 13 februari 2011

Fylld kyckling och barn som tassar i ens fotspår

Jaha, kycklingen igår blev toppengod. Vi körde trerätters med förrätt, varmrätt och efterrätt. Brukar bli så på helgerna för det känns så lyxigt och alla i familjen är inblandade i matlagningen på något sätt. Efter maten blev det melodifestival och jag tyckte inte direkt om någon av låtarna. Sanna och Brolle var väl ändå de som stack ut så det var rätt tycker jag att de gick till final.

Barnen fixade förrätten. Grovt bröd, skagenröra, räkor och lite dekoration. (mamman övervakade knivanvändandet hela tiden så var inte oroliga)

P1060520

Felix smörgås

P1060524

Alla fyra konstverken

P1060523

Varmrätten: Kycklingfilé fylld med vitlöksost och persilja med gräddsås och klyftpotatis.

Ingredienser (4 portioner/st.)

4 st kycklingfiléer

125 gram vitlöksost

2 msk hackad persilja

1 nypa salt

1 nypa peppar

1 msk smör (eller margarin)

2,5 dl matlagningsgrädde

1 msk kycklingfond

1 msk kinesisk soja

8 st körsbärstomater

Gör så här

Sätt ugnen på 225 grader.
Skär en ficka i varje filé och fyll med en klick vitlöksost och hackad persilja. Fäst med tandpetare,
Krydda med salt och peppar, och bryn i smör. Lägg över i en form.
Blanda grädde, fond, soja och resten av vitlöksosten i stekpannan och låt koka upp. Häll över kycklingen och in i ugnen ca 15 minuter. Strö över tomater och in i ugnen 5 minuter till.

Ett tips för en supersmaskig klyftpotatis är att behålla skalet på och krydda med timjan och dragon. Blir toppengott.

P1060539P1060537P1060526

Såhär såg det ut i köket när kidsen lekte restaurang. Tror de dragit fram varenda liten kastrull och bestick till det.

P1060528

Efterrätt i soffan till melodifestivalen: chokladpudding med vispgrädde…

P1060541

…men då hade lillprinsen redan somnat

P1060545

Tänkte också på det där med att barnen går i ens fotspår och tidigare igår tog jag dessa bilder på dem. Den ena som innebandyspelare (som mamma) och den andra som datanörd (också som mamma) Smile

P1060404P1060405

Jag återkommer senare med dagensbilder. Har inte gjort iordning mig alls utan gör det senare när jag och T ska iväg på lite myskväll och restaurangbesök. Efter det blir det bio. Fanns inget direkt som jag absolut måste se så det blir “Meet the parents: Little Fockers”. De två föregångarna var ju superroliga så vi får se om den tredje lever upp till det. Undrar vad man  ska ha på sig….

Puss & Kram

/Vivvi

3 kommentarer:

  1. Gud vad gott det ser ut! Och vilka sötnosar sen! KRAMAR

    SvaraRadera
  2. Åh gud vad gott det såg ut!! Kyckligen ska jag definitvt laga till när pulvrandet på heltid är över:) Kram

    SvaraRadera
  3. Kan verkligen rekommendera kycklingen! Linda, förlåt om jag frestar dig. Du är så duktig som står ut med pulvret :-)

    Tack Dr Molly, de måste brås på sin far :-)

    Kram på er
    /Vivvi

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar