VivanDivan

VivanDivan

tisdag 26 februari 2013

♥ Grattis Emilia 7 år ♥ Liten förlossningsberättelse för sisådär sju år sen

God morgon bloggisar! Idag fyller vår älskade stora lilla skatt hela 7 år. Helt galet vad stor hon blivit. Kommer verkligen ihåg det som igår när jag fick upp henne på mitt bröst första gången. Hon tog verkligen tid på sig att komma ut. Hade pinvärkar som inte gav något i tre dygn innan hon kom ut. Det var ett farande fram och tillbaka, morfin, sömnpiller och all bedövning man kan tänkas hitta på för att jag skulle klara av det. Till slut var jag så slut att de fick dra ut henne med sugklocka. 18 minuter över midnatt den 26 februari 2006 och jag var nog världens lyckligaste.

Kanske inte intressant men här är min förlossningsberättelse om ni orkar läsa :-)

“Äntligen har jag fått min lilla tjej och är såååå himla lycklig. Fick värkar i onsdags natt , 2 dagar efter BF och efter misstänkt vattenavgång åkte vi in på koll torsdag morgon men det var bara slemproppen som gått och jag var bara öppen 1 cm så vi fick åka hem. På torsdagskvällen åkte vi in igen för värkarna kom med 3 min mellanrum och gjorde såå ont. Fortfarande 1 cm dock men jag fick sova kvar med morfin, bricanyl och sovpiller. På fredag morgon fortfarande ingenting mer så vi åkte hem och klockade värkar hela dagen...fy vad jobbigt. På kvällen var de på nytt så täta att vi fick åka in och eftersom inget fortfarande hänt och inget vatten fick det bli samma procedur denna natt också...

Lördag förmiddag satte det igång rejält och vid lunch fick vi ett förlossningsrum. Jag fick bada men tyckte det var mest obehagligt att hitta en skön ställning i badkaret när man hade så ont så det hjälpte inte för mig. Efter 20 min gav vi upp och gick över till lustgasen. Hjälpte bättre. Fick sen akupunktur både på rygg och mage och nu började jag öppna mig, 3 cm på eftermiddagen och vattnet gick runt halv 5. Därefter fick jag värkstimulerande dropp för att få fart på grejerna eftersom mina värkar inte gav tillräckligt. Helt borta av alla lustgas och yrade om torktumlare som störde och hur “FAAAAN hur kan man ha tvättstugan bredvid förlossningsrummet” Ehhh, ja du Vivvi, det var nog inte tvättstugan utan din hjärna som surrade :)

När jag var öppen 4 cm och trodde jag skulle dö fick jag äntligen epiduralen. Var som en dröm...kunde upp och gå en stund och vart helt klar i huvudet. Följde med Tomas när han åt mat. Fick sen påfyllning av eda 2 gånger för den gick ur och vid 22-tiden var jag helt öppen och det var dags att börja krysta men var då sååå orkeslös att det blev för jobbigt och de fick hjälpa till med sugklockan för att få ut henne. Hon såg så dagens ljus 18 min efter midnatt den 26/2 (söndag)....Jag fick bara sy ett stygn och moderkakan liksom bara följde med. Inga problem alls. Så hade jag min lilla tjej, EMILIA MAUD IZABELLE, 3704 g tung och 49 cm lång, helt perfekt!!!”

Här är Emilias morgon…frukost på sängen förstås. Tekaka med ost och gurka, choklad med vispgrädde i guldkoppen och juice.

DSC_0568

Fina koppen i guld som vi hittade här i huset. Den kommer få hänga med alla födelsedagar framöver tror jag :) Och obligatoriskt med choklad och vispgrädde…tycker mamman i a f :)

DSC_0571

Tända ljus är ett måste på brickan. Med guldglitter dagen till ära

DSC_0572

Söta små lyktor från Nordljus.

DSC_0573

Balonger måste man ju också ha och lite serpentiner

DSC_0574

En liten St Paula som Felix valde igår. Den ska få en kruka också såsmåningom och så får hon ha den i sitt rum och vårda ömt :)DSC_0577

Mamman var uppe tidigt och scrappade ett fint kort

DSC_0579

…med beskrivning av vår tripp på fredag. Tyckte själv jag ritade riktigt snyggt…

DSC_0580

Pakethögen

DSC_0581

Lilla fröken var lite trött i morse. Måste ju börja med temp-tagning. Och kan man tänka sig. För första gången sen i onsdags har hon under 38 grader på morgonen. Jippi, nu kanske det vänder…

DSC_0583

Hon har nu när hon varit sjuk velat ligga inne hos oss och det kan man ju inte neka lilla prinsessan. Dessutom känns det skönare för mig som annars måste springa och titta till henne hela natten.

DSC_0587

Paketöppning

DSC_0592

Felix blev lite ivrig så han hjälpte till vilket var helt ok för lilla födelsedagsbarnet

DSC_0595

Sen tog orken slut och nu ligger hon och tar igen sig med alla presenter runtomkring sig.

DSC_0600

Idag blir det bara snuttan och jag hemma .Felix har tröttnat på att vara hemma i sjukstugan och ville iväg till dagis och leka. Sen ska morfar hämta honom på eftermiddagen så de får lite egentid. Kan behövas det med. Vad jag och Emilia ska hitta på vet jag inte riktigt. Jag måste jobba lite men tror det blir lite legobygge och pyssel kanske. Det ska hon nog orka med

Så ett STOOOOORT GRATTIS till världens goaste lilla tjej idag

Vi älskar dig Emilia


♥ Puss & Kram ♥
/Vivvi

4 kommentarer:

  1. Vilket härligt kort du gjort...hoppas hon är kry och pigg till fredag.
    Grattis till Emilia 7 år.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att hon mår bättre! Och stort grattis på födelsedagen! Underbart kort du gjort! Det kommer ju bli supermysigt!!! KRAM

    SvaraRadera
  3. Stort grattis till stora tjejen!
    kram

    SvaraRadera
  4. Grattis till 7-åringen! Och vilken fin present hon fick:) Kram

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar