VivanDivan

VivanDivan

tisdag 25 oktober 2011

Godaste planksteken ever…

God kväll bloggisar! Jag har ju helt glömt bort att jag tänkte lägga ut lite recept på den underbart goda planksteken jag gjorde i söndags. Helt efter eget huvud så jag är faktiskt lite stolt över mig själv och min kokkonst :)

Emilia var hjälpreda och när man har nya plankor (T fick i födelsedagspresent och vi invigde dem i söndags) måste man smörja in dem med matolja och sedan in i ugnen 10 minuter för att de ska bli ugnsfasta typ…

P1180554

Gör sedan vanligt potatismos för ca 4 personer men ha i riktigt smör och ett ägg + mjölk, salt och peppar och en påse riven västerbottenost (ca 2,5 dl).

Valfritt kött (vi hade älgfilé) som bryns hastigt kryddat med salt och peppar. Tänk på att det ska steka färdigt i ugnen.

Lägg köttbiten på plankan. Spritsa runt moset. Fräs bacon och kantareller knaprigt och strö över köttet. Garnera med tomat och broccoli. Skjuts in i ugnen.

När moset fått lite färg är det färdigt.

P1180562

Servera med superenkel whiskeysås enl nedan:

4 portioner/st.

2 st scharlottenlök

1 msk smör

4 msk whiskey

3 msk koncentrerad kalvfond

3 dl vatten

1 dl grädde

1. Skala och finhacka schalottenlöken och fräs den i smör i en kastrull. Häll på hälften av whiskyn, fond, vatten och grädde. Låt såsen puttra på låg värme tills det är dags att servera.


2. Vid servering: Häll i resten av whiskyn och smaka av såsen. Tillsätt ev salt och peppar. Mixa gärna såsen med stavmixer så blir den blank och slät, blanka eventuellt såsen med lite smör.


3. Tycker du att såsen är för tunn kan den redas med maizena utrört i lite vatten som tillsätts och får ett uppkok.

P1180570

Barnen har hjälpt till att göra sina plankor och spritsa mos. T vaf förste vinkypare :)

P1180563

Felix ser lite skeptisk ut…

P1180564

Den fina sallade vi hade till hade Emilia gjort alldeles själv under övervakning av mamma…

P1180558

Fint ska det vara med hela salladsblad i botten

P1180559

I med majs och tomat och gurka med stor omsorg

P1180560

Gurkhjärtan är väl fint :)

P1180566

Ett supergott vin drack vi till också som jag fick med mig från vingården vi besökte när jag var i Italien sist.

P1180572

Ha en fin kväll bloggisar och jag kan verkligen rekommendera denna rätt för det var såååå himla gott….

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

9 kommentarer:

  1. Åhhh så gott det låter och ser ut - ska bara införskaffa plankor ( har täntk det länge) så ska detta testas!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Mmmmm det lät riktigt gott! Kram

    SvaraRadera
  3. Ja det är gott med olika plankvarianter! Har haft mina plankor i många år nu. Testa med fisk, någon fetare variant, typ lax med hollandaise o sparris o persmesan i duschessmoset. Det är också gott..
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åhhhh vin!! Vill också :-D
    Ser ljuvligt gott ut!
    kram kram!

    SvaraRadera
  5. Ser fantastiskt gott ut. Vad duktig du är, host,host skall det bli gott i denna familj så får mannen stå framför spisen:) Älg är verkligen gott.
    ha det gott.
    Kram / Berit

    SvaraRadera
  6. Herregud vad gott det ser ut! Mums med svamp och bacon på:) Kram

    SvaraRadera
  7. Gud vad underbart gott! Vattnas i munnen! Det där får du gärna bjuda mig på vilken dag som helst(-; Kramar

    SvaraRadera
  8. MMMMMMMMMMM det ser gott ut! Tack för receptet.

    kram CC

    SvaraRadera
  9. Ser jättegott ut! Länge sen jag åt planka - det måste det bli snart :-)
    Kram

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar