VivanDivan

VivanDivan

lördag 15 oktober 2011

Emilia bakar och maaaaaassa älgkött

God eftermiddag vänner! Har ni haft en bra lördag. Vi har haft det lugnt och skönt men ändå hunnit med en del. Jag har kikat på en och en halv Irene Huss filmer (ska kika klart på den andra snart), städat hela nedervåningen(övervåningen får bli imorgon), tagit rätt på en massa älgkött som T kom hem med idag efter att de tagit rätt på veckans jakt (eller T, jag tycker det är lite äckligt) plus att jag och Emilia har bakat en sockerkaka.

Vi har hittat en superbra kokbok för barn med enkla recept och bilder som visar exakt hur man ska göra. Mycket pedagogisk…

P1180234

P1180227

Emilia gjorde nästan allt helt själv. Jag hjälpte bara till med elvispen och övervakade ugnen….

P1180216

Man får BAAARA sätta på ugnen när mamma är med

P1180217

Vad ska man ha i nu då?

P1180219

Smöra formen

P1180220

…och ströbröd

P1180222..

knäcka ägg

P1180223

De är riktigt hårda mamma

P1180224

Vi hjälps åt med vispen

P1180225

Det bästa sist…slicka skålen

P1180228P1180229P1180230

Hmmm, det där ser inte ut som barnfingrar…undrar vem det kan vara :)

P1180231

Det färdiga resultatet får ni se senare. Kakan står och svalnar just nu…

Mellan fotbollsmatcherna var T hemma med massa kött som sagt. Allt var rensat och malt så det var bara att packetera men jag är liksom lite kräsmagad när det kommer till rått kött så min käre man fick göra det mesta själv…

P1180211

Jag var påsrivare…

P1180214

Älskling, kan du hålla upp påsen….mja…uack…

P1180213

Ett par såna här lådor fulla blev det så nu är frysarna fulla till bredden igen. Vi har fortfarande kött kvar från förra året t o m…

P1180215

Men visst är det gott med viltkött? Ikväll blir det dock räk gryta Scampi Indiana med ris. Smaskens…

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

5 kommentarer:

  1. Men oj vad söt hon är!!! Och mums med älgkött! Man blir ju riktigt avis! KRAMAR

    SvaraRadera
  2. Åh jag blir galet avundsjuk på alla som får ha hela frysen full med älgkött!! Jag har min full med äppelmos... Blir alltid glad när jag lyckas få tag på älgkött på någon affär, dyrt som fasiken dessutom men bara ATT det råkar finnas någon gång är en lycka. Kan man hyra sig en jägare måntro :=)
    kram Milla

    SvaraRadera
  3. Jag är likadan med rått kött;) Och vilken bra kok-bok! Tack för tips:) Kram

    SvaraRadera
  4. Kul att se att det är fler som jag... har himla svårt för rått kött och hel kyckling ska bara inte tala om... Det är absolut värst av allt!
    Vad söt hon är när hon bakar så koncentrerat :-)
    Kram Helena

    SvaraRadera
  5. Supersöt och koncentrerad hon är...!
    Kötthantering är lite äckligt tycker jag med, men när det väl är gjort så är det guld värt i grytor och middagar. Hoppas att kakan blev mums!
    kramar!

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar