VivanDivan

VivanDivan

onsdag 28 december 2011

Vem är jag att bestämma över liv och död…

God morgon bloggisar! Idag ska jag försöka jobba lite hemifrån då jag behöver bli klar med en grej trots att jag är ledig. Tänk, man är nog aldrig ledig helt ändå…

Vi har ju som ni vet en kisse som har problem med kisseriet. Han opererades för snart två månader sedan men han vill efter det inte gå på lådan. Han kissar i sängar och soffan så fort han kommer åt. Det är ett ständigt stängande av dörrar, plastövertäckning av soffor och liknande och det är jättejobbigt för alla. Jag har provat både Urine Off spray som ska ta bort all lukt och på så sätt ta bort kattens känsla för att här brukar jag gå och Feliway spray och doftavgivare som man stoppar i kontakten för att lugna en stressad katt och på så sätt ändra beteendet men inget hjälper…

9083955Urine-Off-Cat1

När vi berättar för vänner och familj tycker de att vi måste ta bort katten men jag har inte ens velat lyssna på det. Vem är jag att bestämma om han ska få leva eller dö? Ska jag leka Gud nu också och bestämma att nej Hobbe, du går och kissar i min säng du får inte leva längre….

Jag klarar inte såna beslut. Vi ser ju dock på honom att han inte mår bra. Han ligger och trycker hela dagarna och när han kommer fram smyger han längs väggen och hoppar till för allt och springer och gömmer sig igen. Men vad gör man då? Jag orkar inte ta ett beslut att åka till veterinären med honom för att göra ni vet vad…

Det här tär något oerhört på mig och jag vet ju att det kan bli oundvikligt men han har varit min vän i 13 år och det gör så ont…

Återkommer med lite ytliga dagensbilder senare. Ville bara skriva av mig lite…

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

9 kommentarer:

  1. Vad jobbigt! Kan inte veterinären undersöka honom igen? Han kanske inte är frisk, de kanske har missat något..Hoppas verkligen att det går att få ordning på. Kramar!

    SvaraRadera
  2. Det är SÅ jobbigt när djuren inte mår bra....säger som Odd me att låta veterinären kika på honom igen.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Jag säger nog också veterinären igen.... samt att när folk har åsikt om att ni borde ta bort honom vänligt men bestämt be dem hålla käften.*Icke så PK men ack så skönt efteråt!* Djur är inte som ens egna barn men banne mig inte långt ifrån... och det är inte "bara". Det är ett fruktansvärt beslut och jag känner med dig ända in i märgen, jag är inte avundsjuk på dina grubblerier.

    Hoppas det löser sig. Kramar och klapp till kissen.

    SvaraRadera
  4. Håller med alla andra - prata med vet om det här. Eftersom vår prins drabbats utan anledning rekommenderade en vet att testa något som hette cystease om det skulle återkomma eller som förebyggande. Vi har dock inte testat det.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Gå till veterinären, de måste blivit något fel vid operationen som gör att han inte längre känner så långt innan när han behöver gå till lådan. Han är så fin, hoppas innerligt det löser sig. Vi har avlivat två katter och det är så hemskt.
    Kram/ Berit

    SvaraRadera
  6. Usch, vilket hemskt och jobbigt beslut. Jag kan absolut inte ge råd jag heller, men jag hade känt som du. Man kan ju inte svika sin gamla vän. Om han å andra sidan mår dåligt... Så svårt. Tusen kramar från mig.

    SvaraRadera
  7. Usch vilka beslut och tankar....:-( Inte roligt alls.
    Jag röstar också på en tur till veterinären och hoppas att något kan hjälpa...

    kramar i massor!
    <3<3<3

    SvaraRadera
  8. Usch vad jobbigt för dig...svåra beslut men tycker absolut att vetrinären ska kika på honom. Min älskade katt Joel blev helkonstig han va 3 år bara men klarade inte av att gå på lådan gick dit skulle bajsa men sen hände det nåt han kuta ur och så hamna bajser överallt helt sjukt va det..han fick psykofarmaka för att lugna ner sig ska tillägga han kissade oxå lite överallt å i vårat trapphus suck men av dessa tabl blev han drogad låg å häckade i garderoben vägrade göra nåt tillslut så fick jag släna ut honom för att göra sina behov men var då såå himla off så han attakerade mig min fina lilla kisse for upp i våran säng och bajsa där låg bebisen vår HJÄLP då beslutatde jag han ej skulle få mera tabletter kör utan men det blev värre å värre vi då beslutade jag att han skulle avlivad men kom då ej hem,vi flyttade och jaa det hela fortsatte på en vecka så storstädade jag hela huset varje dag för han pruttade bajs överallt inte kul när allt var nyrustad,,mådde skit gjorde vi alla inklusive kissen..då tillslut var jag gud å sa NEJ NU FÅR HAN SLUTA igen, dagen D fångade han iaf en lite mus och fick vara kisse kändes bra men jisses vad jag va ledsen fastän han orsakat många många problem. ALL LYCKA I BESTLUTET men låt vet kika en till nåt är ju inte bra när han är så rädd !!

    KRAMAR i massor ♥

    SvaraRadera
  9. Fy vad jobbigt!! Är han vän med de båda andra katterna, annars kanske stressen ligger där? Kanske han kan flytta till någon släkting/vän utan katt på prov? Jag brukar hänga på www.katter.nu, på forumet där finns det många frågor om just detta. Sök där, eller ställ fråga så får du säkert många kloka svar. Det finns en kattbeteendevetare som heter Susanne Hellman, hon har någon slags rådgivning - googla på henne. Lycka till.

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar