VivanDivan

VivanDivan

tisdag 27 december 2011

Systemkamera…att det ska vara så himla svårt …

…att ta bra kort med en systemkamera. Är det inte tanken att det ska bli bra kort med en sån? Daaaa, jag får verkligen inte till det. Har läst bruksanvisningen nu typ 100 gånger och jag fattar inte vad jag gör för fel. Tar jag närbilder på saker blir det jättefina kort men t ex dagensbilder på mig själv går icke. Blir supersuddiga. T gick ju och köpte en Nikon D5100 till mig i julklapp. Jag är super-duper-jättelyckligast i hela världen men så  var det ju det där med att det ska bli bra bilder också…

Här är mitt försök till dagens bilder från juldagen. Spetsklänning från Forever 21 (julklapp från yngsta syster yster), väst Plain Vanilla, skor Jeffrey Campbell och halsband Cloud 69

DSC_0183DSC_0196DSC_0197DSC_0198DSC_0199DSC_0201DSC_0200DSC_0202¨

Ser ni suddisarna. Och så några där jag kom för nära och då blir vissa detaljer klara och vissa suddiga

DSC_0184DSC_0185DSC_0188

Så skumt så jag blir tokig. Och alla dessa bilder är tagna i dagsljus men det ser ut som skymning…

Måste nog hitta nån fotokurs snarast så jag blir vän med min nya leksak…

nikon-d5100

Men snygg är den :)

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

8 kommentarer:

  1. Tror du får införskaffa en självutlösare så att kameran kan fokuserar på dig när du är en bit bort annars blir det suddigt.

    Vilken fin julklapp förrensten :-)
    Ha en fin kväll!
    kram!

    SvaraRadera
  2. Jag kör med mobilkameran så jag kan tyvärr inte ge dig några råd.. men en sådan hade jag inte sagt nej till :) Fin stass också! Kram

    SvaraRadera
  3. Jag vågar inte ens fundera på en "riktig" kamera för jag är urusel på att fota. Fast tillsammans med en fotokurs kanske.........
    Kram

    SvaraRadera
  4. Å du alltid så fin i allt Vivi! Dela med dig lite av din skönhet vettja!;)

    Kramar
    Adela

    SvaraRadera
  5. Så kul att testa och trixa med ny kamera! Skulle så gärna ha en systemkamera och tid att gå en kurs. Blir kul att se hur dina foton förändras :-)

    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Jag tror Maria här ovan har rätt. Det är fokuseringen som är problemet. Antingen måste du ha hjälp med att ställa in fokus eller självutlöser.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag använder ju också systemkamera när jag fotar mina outfit-bilder. Och jag använder ju självutlösare. Man får se till att inte stå i vägen när den ska fokusera för då blir det suddigt. På våran kamera sitter det en knapp, typ, som ska va inställd på A (den kan stå på M också). Du får testa lite! Kram lycka till!

    SvaraRadera
  8. Jag köpte en fjärrutlösare på Tradera för inga pengar alls (tror att det blev 40 kr inkl. frakt) och det funkar klockrent med min D90. Kolla manualen om D5100 fixar fjärrutlösare, men det tror jag att den ska.

    Vill man få grepp om sambandet mellan bländare, slutare och ISO så är den här sidan suverän: http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar