VivanDivan

VivanDivan

tisdag 22 november 2011

Bröstförstoringar…

God morgon bloggisar! Idag tänker jag skriva om nåt som jag absolut inte har en aning om vad jag kommer få för gensvar på. Lite kontroversiellt men jag kände att why not efter att ha läst storbloggaren fina Englas inlägg om att hon planerar att göra en bröstförstoring och sedan Ebba Von Sydows svar på det.  Jag tycker dessa verkar vara hur sunda och smarta tjejer som helst och båda har riktigt vettiga åsikter om detta. Det är tråkigt att Enlga ska behöva få en massa elaka påhopp för att hon är ärlig och hon är ju en vuxen människa som bestämmer över sin egen kropp. Det kan ju omöjligt drabba någon av hennes läsare om hon förstorar sina bröst. Trist tirst…

Tänkte också jag skulle berätta min syn på saken då jag har erfarenhet i ämnet. För snart 10 år sedan gjorde jag nämligen en bröstförstoring. Jag tränade på den tiden kopiöst mycket och var ruskigt smal och muskulös vilket gjorde att mina bröst mer eller mindre försvann. Jag gick från en normal B-kupa till mindre A-kupa när jag var som smalast. Då kände jag mig verkligen inte kvinnlig längre och ville ofta dölja min minimala byst. Därför beslutade jag mig för att operera dem större och jag har ALDRIG ångrat mig. Jag har idag en normal C-kupa och jag tycker mina bröst passar bra till min storlek på kropp. Och jag gjorde det enbart för min egen skull och för att känna mig kvinnlig igen. Brösten är ju faktiskt en del av kvinnligheten och för många kanske det inte spelar så stor roll men för dem som faktiskt bryr sig om och känner sig ofullständiga utan är det väl perfekt att det går att få hjälp. Alla har olika åsikter och jag förstår väl även dem som tycker det är ytligt och att man har dålig självkänsla och bla bla men för mig var det inte fråga om att det skulle vara ytligt utan ett val jag gjorde för att känna mig hel. Och något djupare än så går väl inte att hitta…Jag gjorde det dessutom innan jag fick barn och det gick utmärkt att amma mina små. Mina består av koksaltlösning så skulle de gå sönder absorberas det i kroppen och är alltså inte farligt på det sättet heller. En operation är ju självklart alltid en risk men här i Sverige har jag aldrig hört talas om en bröstoperation som gått snett. Visst har det säkert förekommit men det är ju upp till den enskilde individen att ta risken och jag litar fullkomligt på vår utmärkta “sjukvård” vi har här (hittade inte något bättre ord. Det är ju inte sjukvård jag skriver om här men ni fattar)

Jag har alltid varit öppen med det inför alla jag känner och har ALDRIG fått något dum kommentar eller fördomar utan folk har accepterat mitt val och aldrig gjort någon affär av det.

Så ni som funderar på det, gå efter ert hjärta och gör det för er egen skull och inte för någon annans så kommer det säkert gå jättebra….Och ni som faktiskt är stolta över era små bröst. Jag är jätteglad för er skull och beundrar er för att ni är det. Ni är lyckligt lottade…

Har egentligen hur mycket som helst att skriva i ämnet men stoppar här för annars orkar ni väl inte läsa. Lämna gärna era egna åsikter…intressant att höra…

Och så en dagens. Underklänning Odd Molly Rock-a-fellow silk underdress i vintage powder strlk 1, kofta Odd Molly Jumble knit i vintage brown strlk 1, stövlar La Redoute Creation.

P1190552P1190550P1190551P1190553P1190554P1190556P1190557P1190558P1190559P1190555

Hoppas ni får en fin dag alla fina

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

13 kommentarer:

  1. Det konstiga är att det sällan blir nån negativ respons när nån väljer att förminska brösten, trots att det faktiskt kan ha samma syfte? Varför anses det mindre kontroversiellt?

    Alla har rätt att göra som de vill. Och jag håller med vackra du- jag har faktiskt aldrig träffat nån som ångrat sig eller fått problem vid vare sig förminskning eller förstoring?

    SvaraRadera
  2. bröstförstoring kommer ju alltid att vara ett hett ämne att prata om verkar det som.. själv anser jag att det är upp till var och en att bestämma över sin egna kropp... och får det personen i frågs att må bra och känna sig kvinnlig, så varför inte?
    tror många har svårt att sätta sig in i situatioen till folk som har "små bröst", om man själv har fått nå tungt att bära på...
    Däremot tycker jag att det skulle vara lite strängare krav på storlken, 18 åringar som drömmer om E kupor, och hittar rätt läkare till det är mest tragiskt tycker jag...

    ha en fin dag! Johanna

    SvaraRadera
  3. Du är så fin så! Och bröstoperationer är upp till var och en. Jag är varken för eller emot förutom när det gäller mycket unga flickor som opererar sig. Annars bestämmer man över sin egen kropp och huvudsaken är att man mår bra. Kram

    SvaraRadera
  4. Å så fin du är idag! Hett ämne ja,men jag är helt FÖR det om man känner att man vill! Skulle absolut inte ha några problem att göra det om jag kände starkt att jag ville. Jag tycker det är upp till var och en att bestämma över sin egen kropp;)

    Kramar!
    Adela

    SvaraRadera
  5. Ja för mig får var och en operera sig precis var och hur mycket de vill. Själv tänker jag inte göra det och hoppas innerligt att jag inte behöver operera mig av sjukdomsskäl heller eftersom jag är vansinnigt rädd för allt vad sjukhus heter. Räcker att jag är tvungen att gå till vårdcentralen( vilket jag försöker undvika i största möjliga mån) så känner jag mig dödssjuk.
    Ha en härlig vecka, tjusiga du.
    Kram/ Berit

    SvaraRadera
  6. Jag känner igen det där med små bröst, har själv "intravenösa" A-kupebröst. Jag är inte särskilt lycklig med storleken, men skulle själv aldrig i livet låta operera brösten större. Det var nästan så att jag hoppade över mammografin, när kallelsen kom, p g a storleken, men som tur var gick jag. Det fanns cellförändringar i hö bröst, jag är opererad för det och friskförklarad. Jag tycker att en bröstförstoring är en vuxen kvinnas eget val. Personligen gillar jag dock inte extremstora bröst som enbart spelar på det sexuella, detta i kombination med injicerade läppar, får mig att undra hur den kvinnan tänkte/tänker.

    Helena

    SvaraRadera
  7. Jag tycker också att det är helt upp till var och en. Det är ju läkarens ansvar att inte göra operationen om det anses va stor risk vid sövningen eller risk för men efter operationen. Jag kan ibland bli lite illa till mods när det är riktigt unga tjejer som ännu inte växt färdigt. Eller när det ena efter det andra opereras och personen aldrig verkar bli nöjd. Men som sagt tycker jag att det är den opererande läkarens skyldighet att ha koll på vad han gör!

    Kramar

    SvaraRadera
  8. Hej det är upp till var och en tycker jag.Vad är äkta idag-lös hår fusk naglar och läppförstoring förekommer ofta idag.Men bröst förstoring är ett större ingrepp gäller att tänka efter innan man gör något sådant.Mvh Lena

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Tycker inte heller att folk ska bry sig på hur andra gör med sin kropp.
    Känner man sig inte kvinnlig med små bröst så e det klart att man ska fixa till dem om man har råd :-)
    Tror också att många fnyser åt de som överdriver i sin förstoring, går i värsta uringningarna och ska visa upp sig och få bekräftelse på någon slags sexighet hela tiden.
    För mig är det bara "tacky" på något vis och man ser liksom inte personen i sig utan bara ett par bröst.
    Kram!!

    SvaraRadera
  10. Så bra att du skriver så öppet om detta. Jag tycker också att folk får göra som de vill, bara de själva mår bra av det. Att göra det till en lösning på psykiska problem är ju fel, även om det säkert hänger ihop på något sätt. Det är ju i mitt tycke en praktiskt lösning för att få kläder att sitta bättre... Jag själv har typ inga bröst kvar efter att ha fått två barn. Jag intalar mig själv att det helt klart varit värt det för att få vara med om att få dessa två mirakel. Ändå känner jag mig inte alls snygg i vissa plagg. Jag känner mig ärligt talat ALDRIG "sexig" längre, om jag får uttrycka mig så. I övrigt är jag ju nöjd med min kropp. Tanken har faktiskt slagit mig att det är lite otroligt att du som är så smal har en så pass tilltagen byst, men jag har faktiskt inte funderat så mycket på det. Skönt att höra om operationer som gått bra! Jag är rädd för operationer i allmänhet... tror jag... Än så länge har jag inte ens funderat över operation, men jag vet ju inte längre fram. Har ju liksom inte haft pengarna liggandes skräpande någonstans heller :)
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Jag skulle aldrig gissa på att du har gjort en förstoring faktist. Du har ju valt en storlek som passar din kroppsbyggnad. Däremot reagerar jag på småtjejer som gör 90-tals silikonlökar a`la Linda Rosing. Typ Kissie......
    Såna bröst gör man enbart för att få uppmärksamhet. Själv skulle jag gärna ha lite mindre bröst! Kram

    SvaraRadera
  12. Ja, jag kan ju bara hålla med många andra här. För många och för drastiska operationer - då är det nog annat som spökar. Jag håller med Linda G!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Hej! Alla har sagt kloka saker om bröstoperationer så jag har inget att tillägga.

    Däremot undrar jag vad du har under Rock-a- Fellow underdress? Jag har själv exakat samma klänning och kofta och tycker det var en väldigt lyckad kombo. Men problemet är att BH:n syns, så det kanske vore bättre med något annat under.
    /C

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar