VivanDivan

VivanDivan

söndag 3 juni 2012

Vivvis snabba fusk-lasagne

God morgon! Här är det familjen annorlunda verkligen just nu. Vi har alla fyra sovit nere i vardagsrummet inatt. Felix och T sov på golvet på madrass och jag och Emilia sov fotskavs i soffan. Kan ju säga att min redan pajade nacke inte mår så mycket bättre av det men ungarna tycker det är supermysigt. Just nu sitter de små och äter frukost i sin koja som de byggde igår så här är vi inte så traditionella när det gäller vart man gör olika saker :-)

Men matlagning gör vi oftast i köket och igår var det lasagne på menyn. Men jag har en variant som blir lite annorlunda men inte lika kladdig och går betydligt snabbare. Man kan ha både vanliga lasagneplattor (fast färska) eller som vi hade igår – färsk bandspagetti.

Nu kör vi…

DSC_0438

De flesta ingredienserna ovan.

DSC_0440

Börja med att koka broccoli. Den behöver inte vara helt genomkokt då den blir färdig i ugnen sedan. Jag återanvänder sen samma vatten till spagettin så slå inte bort det för då får man ju koka upp nytt :)

Köttfärssåsen gör jag med följande ingredienser:

500 g köttfärs (gärna blandfärs då nöt-eller viltfärs kan bli lite torrt)

margarin

1 gul lök

2 morötter

1 burk krossade tomater

färska örter (jag hade gräslök och persilja)

ca 3 matskedar HP-sås (tror nog jag tog lite mer än så)

kryddor (salt, peppar, chillipulver, paprikapulver, pepparsås och 1 vitlöksklyfta)

DSC_0441

Börja med att bryna köttfärs och lök tillsammans i margarinet

DSC_0442

Sen i med rivna morötter

DSC_0445

…och krossade tomater. Se upp när ni öppnar burken, min var visst lite tryck i så det stänkte ner hela ärmen på tröjan :) ooops, men man ska ju bli lite kladdig när man lagar mat…

DSC_0446

Klipp i kryddorna…

DSC_0447

…och smaskig HP-sås

DSC_0439

Bechamelsås i all ära men det här är mycket enklare och behöver inte kokas. Blanda bara Philadelphiaost (en stor ask eller två små) med en liten burk crème fraiche och ca 2 dl grädde. Man kan välja Philadelphiaost i lite olika smaker till detta. Igår hade vi med vitlök och örter.

DSC_0444

Emilia blandar

DSC_0448

Spagettin ska bara koka halva tiden d v s 1 minut i vårt fall då det stod 2 minuter på förpackningen. Noga att den inte kokar för länge för då blir det för degigt sen. Häll upp i form/formar. Det räckte till två formar för oss så har vi mat till en middag till sen…

DSC_0449

Häll på köttfärs

DSC_0450

‘Se till att tryck ner köttfärsen lite mellan spagettisarna så det blandas lite

DSC_0451

På med såsen över och strö ut broccolibuketter

DSC_0452

Riven ost på toppen och in i ugnen

DSC_0453

När osten fått färg efter ca 10 minuter är det klart

DSC_0454

Smaskens verkligen. Gör man med lasagneplattor går det lite mer sås så då brukar jag ta lite mer grädde.

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

9 kommentarer:

  1. Åhhh, va gott!!! Mums!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för tips! Jag som har noll fantasi i köket tycker att det är super när ni andra lägger ut recept :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Mums, det ser gott ut.
    Låter mysigt med kojfrukost!

    Ha en mysig söndag!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Guuud så gott. Jag vill ha!
    kramar

    SvaraRadera
  5. Tack för superbra tips, det låter jättegott och smidigt.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Gud så smart! Kanske härmar redan idag!!!! Finns det nåt som bränner fast i kastrullen så lätt som bechamelsås??!!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Smarrigt
    Oj oj vad gott det såg ut , måste prova imorgon!!!
    Kram Cia

    SvaraRadera
  8. Japp! Här blev det lasagne idag...Alla var nöjda och glada. Ostsåsen var ju toppen!!!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Mums, låter jättegott! Men jag skulle nog inte kalla det lasagne, snarare pastagratäng. Lasagneplattor är ju själva grejen för att det skall vara en lasagne.
    Önskar mina barn åt broccoli också som är så gott.
    /C

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar