VivanDivan

VivanDivan

fredag 17 juni 2011

De, dem, dom…

Halloj! Det här är ett inlägg jag funderat på att skriva länge. Läser väldigt mycket bloggar och en sak som jag blir helt galen på är hur “folk” inte kan använda orden de, dem och dom i sina rätta sammanhang. Jag stavar kanske inte helt korrekt jämt och gör mina grammatiska missar men det är ju just missar. Det här med de, dem och dom är ofta återkommande och handlar om att författaren till texten inte förstår hur de ska användas. Är det någon mer än jag som reagerat på detta? Det är ju egentligen ingens fel så och jag klankar ABSOLUT inte ner på dem som gör dessa misstag utan jag tror att vårt svenska spåk håller på att degenerera och när vi inte använder samma ord i tal och skrift kan det nog lätt bli såhär…

Det vanligaste felet jag läser på väldigt många ställen är att man skrever t ex: Dem är roliga, dem såg mig och liknande. För mig gör det ONT i ögonen. Vad är då skillnaden?

De – Ett pronomen  som ska användas om tredje person plural och är grundform. Detta betyder att det fungerar som ett subjekt i meningen. Det är de som gör något eller agerar i meningen.

Ex. De är roliga, de såg mig.

Dem – Också pronomen i tredje person plural men i objektsform. Dem fungerar alltså som ett objekt i meningen och det är dem som utsätts för subjektets agerande och är då passivt i meningen.

Ex. Jag hittade dem, jag såg dem

Dom – Är endast talspråk som uppkommit och kan användas för både de och dem. Det har dock blivit mer och mer ok att använda det i skrift även om det inte är helt korrekt och inte så stilfullt men betraktas ändå som relativt korrekt grammatiskt.

Här kommer några rätt och fel:

Rätt: Jag såg dem och de såg mig

Fel: Jag såg dem och dem såg mig

Fel: Jag såg de och de såg mig

Bara så ni vet Smile Nu är jag lite piggare i a f och tjejklubb blir det imorgon. Vill ju inte missa det för allt i världen. Har precis förberett lite men jag kan inte avslöja något för nån i gruppen skulle ju kunna vara inne och kika här Smile

Dock har jag lite outfitproblem. Återkommer med lite pics om en stund….

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

14 kommentarer:

  1. För att skriva rätt brukar jag översätta meningen till engelska och se om det är "they" eller "them".
    Lättare på engelska tycker jag. Undrar om det inte börjar bli mer och mer acceptabelt att skriva "dom" nu, eller!? Kul att du mår bättre och inte missar kvällen med tjejerna. Tjing!

    SvaraRadera
  2. Är också skitirriterad på det du skriver om (+ särskrivningar!!!) Om man har svårt för att veta vilket det ska vara kan man också byta ut de och dem till "vi" och "oss". Då hör man kanske lättare vad som passar. Många kommer nog undan med att använda "dom" istället, men det låter i alla fall bättre än att göra helt fel :)

    En tanke ang. en mening du har skrivit:
    "jag klankar ABSOLUT inte ner på de som gör dessa misstag".. Här är det lite klurigt, tycker jag eftersom man hade kunnat avsluta meningen efter ordet "misstag". Då hade väl ordet "dem" varit mer korrekt än "de", som du använder här, eller har jag fel?
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Ha, ha Viveca, ja du ser, det är inte lätt. Fixat det. Den meningen skrev jag dit i efterhand så att ingen skulle tro att jag bara ville vara elak men så gör jag samma misstag själv. Bra att du påpekade det :-)

    L8: Tack för tipset med engelskan. Brukar också oftare ha lättare att formulera mig på engelska.

    Kram
    /Vivvi

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vill bara sticka in en liten kommentar... Det är absolut ok att använda "dom" i skriftspråket och är t om att föredra framför tafflig användning av de/dem... Bättre konsekvent än felaktig, och i skolan i dag är det allmänt vedertaget att "dom" är helt ok. Svenska språket utvecklas hela tiden och jag tycker att det är oerhört viktigt att alltid betona funktionen av språket! En felaktig hantering av ord och fraser kan förstöra kommunikationen men det är inte något som ordet "dom" gör om man stavar det konsekvent "dom". Många gånger inser däremot inte skribenten att hon/han använder de olika formerna fel - och då är det ju svårt att använda dem rätt i subjekt- och objektsform.

    Jag är övertygad om att utvecklingen kommer att leda till att de/dem försvinner då det är helt raderat ur talspråket och att man så småningom kommer att använda det mer talnära "dom" även fullt ut i skriftspråk. Idag är det skribenten själv som avgör hur man hanterar dessa ord - och det anses inte på något sätt vara mindre fint att använda "dom" i nutida texter.

    ...och det var mitt inlägg om detta ;)

    /Cecilia (svensklärare)

    SvaraRadera
  5. TACK för att du tog upp detta, och "ont i ögonen" är en klockren beskrivning på detta felaktiga fenomen som brer ut sig. "Viveca" här ovan tog också upp nr 2 av skrivfel att haka upp sig på, särskrivningar! Vad är det med folk? Sedan när och varför har har det blivit ok att skriva fel? Det är inte i skolan de har lärt sig sådant, det är då ett som är säkert.

    Helena

    SvaraRadera
  6. Cecilia: Tror nog faktiskt att jag skrev dels att det blir mer och mer ok att använda dom och dels att jag tyckte det var trist att vi hade ett tal- och ett skriftspråk så jag är helt inne på din linje :-) Är mest ihopblandningen av de och dem som blir lite jobbig.

    Helena: Vassego. Särskrivningar är också ett elände. Tyvärr tror jag det kommer mycket av att i engelskan särskrivs mycket mer och eftersom vi skriver och läser mycket engelska kan det nog bli så.

    kram

    /Vivvi

    SvaraRadera
  7. Oj, är detta så störande? Jag är nog en av de/dem/dom som inte kan svensk gramatik alls, och som nog särskiver alldeles för mycket. Jag har lärt mig svenska själv, men det blir nog mest svorsk:)

    SvaraRadera
  8. Haha, nej inte är det enkelt inte. Och i meningen jag klankar inte ner på de som kan det ju lika gärna heta dem som faktiskt! Vissa skulle väl rent av säga att det är mer korrekt. Det är ju en klassisk språkpolisfråga det där.... Efter preposition har vi ju nämligen objektsform, alltså klanka ner på dem.... Numera anses det ju även OK att skriva subjektsformen då det följs av ett relativt pronomen. Men testa med att byta ut de och dem mot du och dig i detta fall. Jag klankar inte ner på dig som eller jag klankar inte ner på du som.... Som språkvetare tycker jag ju att sånt här är väldigt intressant!

    Något som jag personligen stör mig på ännu mer än detta är alla som använder apostrofgenitiv i svenskan. Det är ett riktigt otyg som inte fyller någon funktion alls i vårt språk och även om språket måste få utvecklas och förändras så ska vi inte införa onödiga saker som bara tynger språket!

    Kul att du tar upp sånt här!

    SvaraRadera
  9. Spännande med språk och framförallt grammatik! Jag har själv varit en riktig språknörd och regelryttare med 5:or rakt igenom på språk, men ve och fasa - jag har förlorat MASSOR av mitt språk sen jag flyttade till Norge... I Norge är det mycket vanligare att skriva fel och det är inte så himla noga. Dessutom är det riktigt att skriva på dialekt så länge man är konsekvent, dvs rena talspråk fungerar också i skrift. Tillråga på allt är det så likt svenskan att man automatiskt börjar svorska vare sig man vill eller inte. Så numera retar jag mig mest på särkskrivningar, för det är fel på båda språken :-)

    Kul inlägg!! Jag gjorde ett om svorska för ett tag sen, tror jag ska ta fram det igen.

    Kramar

    SvaraRadera
  10. Kunde varit mitt inlägg, haha, språkpolis och med några högskolepoäng i svenska bara för att jag tyckte det var så kul.

    F ö skrev du helt korrekt när du använde "de"...i diskussionen ovan (men det ska språkpolisen inte lägga sig i:)

    SvaraRadera
  11. Haha jag retar också upp mig på sånt. Har en blogg som jag älskar men där tjejen använder "dem" stup i kvarten på fel ställe vilket gör att jag har slutat läsa texten och bara tittar på bilderna.

    Särskrivningar är också ett otyg - hugaligen! ;-)

    Ha nu en fortsatt mysig helg med familjen!

    Kraaaaaaaaaam

    SvaraRadera
  12. Här måste jag få flika in lite! Först, det är inte ok att skriva "dom" i gymnasieskolan för de högre betygen numera, där krävs korrekt akademisk svenska. Står klart och tydligt i kriterierna.

    Och sedan, jag tycker att flera av er har tappat vad språkets funktion är - språkets funktion är att kunna konversera! Göra sig förstådd och förstå, skapa kontakter. Att då börja haka upp sig på småfel andra gör (utan att se sina egna, helt andra, språkliga missar...) anser jag vara lite fjantigt. I sammanhang där korrekt svenska krävs, använd det. I bloggar osv - skriv som ni vill bara andra förstår er! Språkpoliser brukar väldigt ofta vara sådana som har koll på vissa språkliga regler men som missar många andra, det är vansinnigt "farligt" att kritisera språk då reglerna är väldigt komplexa. Personer med hög språkkänsla har i princip alltid en stor ödmjukhet för språkkunskap då det finns en miljard undantag i svenska språket samt att man måste ta hänsyn till ev språkhinder hos personer. Att kritisera språkanvändning kan leda till att personer med dyslexi, utländsk härkomst osv inte vågar uttrycka sig vilket i mina ögon förfärligt.

    Nej slappna av lite hörni och lägg fokus på annat för det här osar lite högsitteri och det gör mig ledsen.

    Kul ämne fö men jag tycker som sagt att flera av er är ute och cyklar.

    Trevlig sommar allihop!

    SvaraRadera
  13. Det här brukar störa mig också. Först när jag läste "dem gör" så trodde jag att det vår folk som inte skrev på sitt modersmål som gjorde såna fel, då man klart märker att de är väldigt skärpta på innehållet i texten.

    Man vill ju inte heller kommentera om språkbruk i bloggarna så tack för att du släppte på ventilen;) Nu orkar jag läsa bloggar med dåligt språk igen utan att bli galen då jag vet att jag inte är ensam om att få nippor.

    SvaraRadera
  14. Oj, vilken respons. Vilka bra kommentarer ni har allihop. Tack för det och sen att vi tycker lite olika är ju bara trevligt :-)

    Kram och tack för ert engagemang när jag får såna där konstiga provoceringsinfall....

    /Vivvi

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar