VivanDivan

VivanDivan

onsdag 19 januari 2011

Varför ska vi behöva kämpa så hårt?…och ett par UGGs

God kväll! Idag blev jag lite upprörd faktiskt. Kanske är ute på hal is igen med min frispråkighet men måste bara få ur mig det som irriterar mig just nu. Känner mig som en PMS-kossa men vad sjutton, nu sätter jag ner klacken….

businesswoman_-_angry

Har ju gått på kurs i tre dagar och kursledaren kommer från ett annat land (nämner ej här vilket för det spelar ingen roll) där man antagligen har en annan kvinnosyn. Nu säger jag inte att det är därför men jag försvarar hans beteende med det. Tror dock kanske i detta fall att det även hör ihop med att jag är tjej i en mansdominerad bransch och då stöter man på sånt här ibland (eller faktiskt rätt ofta).

I a f så uppkom en diskussion och jag insåg att han ignorerade både det jag sa och undvek att besvara mina frågor. Vände sig liksom till en av mina manliga kollegor istället och förklarade precis som att “hon är ju ändå bara tjej och fattar ingenting”. Vid labbarna gick han runt och frågade hur det gick och om folk var färdiga och när jag svarade att jag var färdig var det den den där minen: “oj, skumt, är du säker på det lilla gumman?”. 

J-a karlar säger jag ibland. Varför ska vi tjejer som väljer yrken där männen dominerar få kämpa så mycket hårdare? Varför måste vi överbevisa oss hela tiden? Blir så less ibland….men med lite envishet och skinn på näsan tror jag att en tjej faktiskt har potential att bli bättre än killarna. Så det så….

Tror inte det är sååå många killar som läser min blogg så jag kostar på mig att säga detta :-). Nu j-ar ska jag bli en womanizer….

Nu till något ännu roligare. Fick litet paket idag med något jag gått och klurat på hela vintern men nu slog jag till på rean. Har köpt mig ett par UGGs classic Tall i färgen sand. Riktigt varma och mysiga and I lov’em….

Nu ska jag sätta mig och knåpa ihop en superbra presentation tills på fredag på konferensen då jag ska hålla föredrag för alla på företaget. Då ni grabbar…

P1050516

Puss & Kram

/Vivvi

5 kommentarer:

  1. GAH, vad trist! I mitt kvinnodominerade yrke blir det ju så att en man blir upphöjd till skyarna utan att göra något speciellt. Trist det med när det finns andra som lägger ner mycket på sitt jobb.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Dumma gubbar, juu!
    Ge dom vad dom tål tycker jag. Mitt jobb är ytterst mansdominerat men dom har börjat vänja sig vid mig. Tråkigt nog får jag ofta hålla igen för många blir förolämpade av mig när jag är fööör bra ibland. Heltokigt egentligen att man får visa sig sämre för att inte trampa på någon mans ömma tåssingar. Jaa, fast vissa är helt okej.
    Ge dom på fredag :-)
    kramar!

    SvaraRadera
  3. Ja ibland blir det j...t tjatigt! Trots att jag är en bra bit äldre än du möter jag ibland den där "lilla stumpan"- attityden vilket är sååå tröttsamt. Känner även igen det där som Lingonberrie säger om att hålla igen så att man inte råkar skrapa hål på något manligt litet ego. Ibland har jag lust att bara dundra på och krossa men det skulle bli så bökigt då ;)
    Kram på dig

    SvaraRadera
  4. Känner igen mig helt i det du skriver. I början tyckte jag det var superjobbigt men allt eftersom tiden gick blev det mer till en utmaning. Att visa att man är bättre ( vilket iochförsig är rätt tröttsamt) När man väl bevisat att man är bättre brukar det ju sällan vara något problem. Idag försöker jag direkt makera att beteendet inte är ok när jag träffar någon ny gubbe och det funkar nästan alltid.
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Ja ni tjejer, skönt att höra att man inte är ensam.

    Kram på er alla och tack för att ni tar er tid med sådana kloka inlägg

    /Vivvi

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar