VivanDivan

VivanDivan

måndag 14 oktober 2013

Recept: Vivvis thaigryta med kyckling

God kväll vänner! Tycker ni inte att det var väldigt länge sen det var något recept här? Ja, jag vet, detta är ingen matblogg men ändå. LIte kul ibland när man själv tycker att man får till något gott eller när man hittar ett gott recept någonstans att då dela med sig. Så nu ska jag dela med mig av min delvis egenpåhittade thaigryta jag snodde ihop hör för ett par veckor sedan. Supergod blev den och man kan ju variera den till massor och vill man ha räkor eller biff eller helt vegetarisk går det också bra. Byt bara ut kycklingen mot just din favorit. Tror jag blir toppen det med :)

I a f så var vi på Willys och handlade och de hade sånt där litet bord med smakprov av något de ville puscha på lite extra. Den här gången var det en ny kryddmix och Felix blev helt frälst. Han tyckte det var sååå himla gott och då var vi ju tvungna att köpa ett par påsar. Santa Maria Chicken Thai Garlic & Koriander Spice Mix. Köpte två påsar och två burkar cocosmjölk

 

Sen är det bara att köpa till de grönsaker du tycker är gott. Jag hade färsk broccoli, minimajs, wokgrönsaker (vattenkastanj, böngroddar, morötter mm), lime och koreander plus kycklingen då förstås. Hade även sockerärtor men de var frysta och var inte så fina på bild :-)

P1270446

Färsk koriander är ju bara såååå himla gott.

P1270447 

Börja med att fräsa den tärnade kycklingen så att den blir genomstekt. Slå på kryddmixen (två påsar till ca 1 kg kyckling). Häll på grönsakerna (man kan förkoka broccolin men jag tycker den blir helt perfekt att puttra bara i grytan). Häll sedan på cocosmjölken, riv skalet av limen och pressa även i saften av två stycken. Låt puttra på svag värme så kryddorna får gotta till sig och grönsakerna blir genomkokta. Allra sista klipper man över maaaassa koriander. (Efter smak förstås men det är sååå gott tycker jag )

P1270452

Servera med basmatiris eller jasminris

P1270455

Mums mums…

Puss & Kram
/Vivvi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar