VivanDivan

VivanDivan

fredag 18 oktober 2013

Boråstapeter Vintage…nu ska vardagsrummet få ett lyft

Halloj sötnosar! Jag har inte visat så mycket bilder från vårt vardagsrum för jag är så totalt jättemissnöjd med det just nu. Vi valde att låta tapeterna som satt när vi flyttade in för ett år sedan sitta kvar då vi tyckte vi kunde leva med dem ett tag medans andra rum var mer brådskande. Målet vi hade var dock att det skulle vara färdigt det här året och nu börjar det ju dra ihop sig till jul och nyår så nu måste vi ta tag i det. Jag var helt inne på vitt förut och tapeter är inhandlade och ligger i en låda i förrådet men nu har jag börjat tänka om. Vi valde vitt i precis alla rum utom barnens när vi flyttade in för att det var enklast och kändes neutralast. Tog en fondtapet i trappen men annars är allt vitt vitt vitt. Pärlspont i hallen och köket men det är också vitmålat. Men vardagsrummet och allrummet uppe är orört så nu är det dags. Så igår var vi och kikade lite på tapeter. Har funderat och funderat och jag har en vision hur jag vill ha det och jag är ute efter en grå-turkos-grön-blå-ish färg på tapet som jag tror matchar bra till vårt grå rumsbord och de färger jag valt på kuddar och mattor i rummet. Och så hittade jag den….Boråstapeter Vintage modell 1601..that’s it. Lånade hem en provrulle och den kommer bli perfekt…Lite shabby Chic möter industri och lite vintage lantligt som jag gillar och som passar i vårt “bondhus” :-)

Hittade lite bilder men ni får tänka bort mönstren och bara tänka färgen i bakgrunden…

penvzhvz79jmqbubsxgw0b7kg0qsgzsdlbtqtot7g46fqppgbpceameofqkwkcaqpkd6aj5clpldkcncglv9a

Så tänk de fina kulörerna ovan i det här spektaklet….kan bli nåt kanske…

DSC_0099_thumb[1]DSC_0100_thumb[1]

Bilderna ovan är ju gamla men hittade inga andra där tapeten syns bra. Numer har vi faktiskt ett soffbord och gardiner också :) (Lite stökigt men aja, det är det ju i stort sett nästan jämt här i a f så det är lika bra att visa eländet. Hur många har det sådär fixat och tjusigt jämt med puffade kuddar i perfekta rader? Våra soffkuddar ligger alltid hullerombuller och används flitigt av alla i familjen så w t f, jag visar väl en bild på spektaklet då :)

DSC_0036

Sen ska jag ge mig på två projekt till här i vardagsrummet. Eller matsalen rättare sagt. Tyvärr har vårt ekbord blivit förstört då en vas välts av katterna och ek blir ju totalförstört och svart så det måste göras något åt. Så nu ska jag måla det tänkte jag och då måste ju stolsbenen också målas. Egentligen är det ju svart skinnklädsel under de vita överdragen och jag inser ju att målar jag det vitt t ex kan jag ju aldrig ha det svarta framme igen. Det skulle ju inte bli snyggt så jag vet inte riktigt. Någon som har nåt bra förslag på vad man kan göra för att rädda denna förstörda ekmöbel?

DSC_0044 (2)_thumb[2]

…och då kommer jag tillbaka till det gamla skåpet jag skrivit om förut. Fick massa bra tips då eftersom jag var inne på att måla det. Då lutade jag åt svart men nu är jag inne mer på grått eller vitt. Vad tror ni?`Himla praktiskt skåp som rymmer jättemycket. Det står numer i matsalsdelen ihop med den möbeln så den ska ju passa den färg jag målar den möbeln i…

DSC_0101_thumb[2]

Ja, nu är jag på gång med inredning igen. Har varit lite vilande ett tag för vi var så trötta efter jul här då vi kämpat ett halvår med renovering och vi tappade liksom sugen. Men nu är vi på gång igen så det kanske blir lite mer inredning här i bloggen igen framöver (och nej, jag är fortafarande kass på det men jag försöker göra mitt hem hemtrevligt för just oss som passar just oss :))

Men nu först kör vi fredag här va? Tveksamt om jag kommer börja riva tapeter ikväll…nä, tror inte det faktiskt :)

Puss & Kram

/Vivvi

1 kommentar:

  1. För vårt ekbord har det räckt med slipning och inoljning vid vattenfläckar, men det kanske är för djupa fläckar?

    Angående skåpet så är det lite svårt att se på bilden, men det ser stilrent ut. Ett alternativ till att måla hela är att tapetsera valda delar.

    /Sara

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar