VivanDivan

VivanDivan

söndag 31 juli 2011

En sån där mamma jag inte ville bli…

God morgon finingar! Igår var det en rätt kaotisk men ändå soft dag. Kidsen var superrastlösa efter två regniga och mulna dagar. Igår var det i o f uppehåll nästan hela dagen men vi bestämde ändå att ta det lite lugnt hemma på campingen. Det är nog rätt jobbigt med semester för barn har jag upptäckt. Två veckor i en husvagn med noll rutiner vad gäller sovtider och annat.

P1140157

I vilket fall som helst var de supergriniga, tjatiga och bråkade med varandra hela dagen. Till saken hör att vi hade planerat att gå och se Mojje uppträda och de skulle få åka de där bilarna som de tyckte var så kul men det kändes inte riktigt som de förtjänade det. Jag gillar verkligen inte att straffa mina barn men nu sa jag åt dem att det inte skulle bli något Mojje på kvällen vilket i sin tur ledde till att de blev ännu grinigare. Jag läste Hanna Graafs sida i Aftonbladet igår och det stämmer ju så bra med hur man känner ibland. Man vill ju verkligen inte vara en sån där mamma som ger med sig och “slavar” på barnen för man gör sig ju själv bara en björntjänst men ibland orkar man liksom inte. Några exempel…

* Något av barnen ropar från soffan: “Jag är törstig”. Mamman går snällt och hämtar vatten.

* Något av barnen blir jättesur i affären för att de inte får godis med skrik och bråk. Mamman köper godis för att få tyst

* Något av barnen äter inte maten och en halvtimme efteråt tjatas det om smörgås. Mamman brer en smörgås.

* Något av barnen vägrar sätta på sig de kläder man tagit fram på morgonen. Mamman låter de gå och välja själva.

Och så vidare och så vidare. Oftast står man ju emot och försöker uppfostra dem till att lära sig att det är MAMMAN och PAPPAN som bestämmer just för att vi är äldre och faktiskt vet bäst för det mesta men ibland orkar man bara inte och blir den där mamman man ALDRIG skulle bli som ger med sig. Och så var det igår kväll då vi faktiskt gick och tittade på Mojje trots att jag sagt att det inte skulle bli något. Mest för att vi vuxna också behövde få komma ut. Men barnen var då så trötta och griniga och inte ett dugg intresserade längre så det blev bara en kort stund…

P1140162

Vi stod så långt bak så de fick turas om att sitta på axlarna.

P1140166

…med tjafs förstås om vem som skulle sitta på mammas och vem som skulle sitta på pappas. Därför fick de turas om…

P1140167

Myyyycket trött liten kille på mammas axlar

P1140168

Sur liten tjej smiter iväg. Då fick i a f mamman nog. NU GÅR VI OCH NATTAR BARN!

P1140174

DUUUUMMMMA MAMMA!!!!

P1140173

För det mesta är de änglar mina små och man älskar dem ju över allt i världen och ibland är det ju bara så att de är trötta och orkar knappt med sig själva. Idag hoppas vi på en ny dag med glada miner i Lådbilslandet Ler

P1140172

Slänger in en bild på vår lunch igår som var sååå himla god. Köttbullar och stuvade makaroner. Är så himla trött på grillat, tacos och annat så det var underbart med något så enkelt som köttbullar

P1140154

Inte hann jag med någon dagens heller men så blir det ibland Ler

Ha nu en fin dag så hörs vi. Kan bli bildbombardering från Lådbilslandet senare

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

8 kommentarer:

  1. Jaa, jag har ju inte barn så jag har noll koll. :-D Men det där med att tappa rutiner är nog lite skönt ändå på ett sätt även om det är jobbigt när sömnbristen hugger in.

    kram och hoppas ni får fint väder idag!
    L

    SvaraRadera
  2. Jag har ju inte heller koll som inte har egna barn men det måste vara helt omöjligt att vara konsekvent i alla lägen!
    Stor kram

    SvaraRadera
  3. Känner så väl igen mig! Vi cavar nog in allihopa ibland bara för att vi inte orkar ta ett halvt krig för en skitsak. Jag försöker vara konsekvent men ibland går det inte......
    Och visst är det gott med köttbullar! Har käkat såna hos svärmor i dag:) Kram!

    SvaraRadera
  4. Vet vad du menar, inte alltid så lätt det där att vara konsekvent... Men jag ger dig en kram i alla fall:)

    SvaraRadera
  5. Jag känner igen mig. Nu de senaste dagarna speciellt. Den äldste på snart 7 år är skittrött som han sa det själv på lillebrorsan och ser jättemycket fram emot fritids i morgon. Den lille däremot älskar att plåga storebror och vill inte till dagis i morgon. Det är inte lätt:)
    Kram till dig!

    SvaraRadera
  6. Jag känner igen mig så i det du skriver. Jag vill heller inte vara en sådan där mamma, som ger med sig... Nu när vår äldsta snart är tre år och har MYCKET egen vilja, som inte vill särskilt mycket, är det väldigt svårt att vara konsekvent. Vi försöker, men jag försöker komma ihåg att det just nu inte är värt att ta alla strider. Det svåra är dock att välja vilka man ska ta. Vissa gånger är det ju väldigt dumt att ge med sig, eftersom det kan leda till väldigt dumma vanor.. men förhoppningsvis kanske man kan göra om, göra rätt lite senare när de förstår lite bättre om vad det handlar om... eller inte?? ;)

    Kram :)

    SvaraRadera
  7. Känner igen mig i det du skriver. Det är inte alltid så lätt att hålla på rutiner och vara konsekvent!

    kram CC

    SvaraRadera
  8. Ha ha :) känner väl igen mig! Mina barn har älskat /älskar lådbilslandet.

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar