VivanDivan

VivanDivan

lördag 16 juli 2011

Godaste smörgåstårtan och grymma Anthony Hopkins

God kväll sötnötter! Nu har vi kalasat hela eftermiddagen och jag har precis tittat klart på en film som jag hyrde på Headweb.com. “Ritualen” med Anthony Hopkins. (T tittar på bronsmatchen och kidsen kopplar av med Brio-tågbygge och Disney channel omvartannat) Himlans bra film för den som gillar lite övernaturliga ting med religiös anknytning. Jag är helt galen i såna filmer. Det religiösa fashinerar mig på något sätt och speciellt kampen mellan ont och gott men det tänker jag inte filosofera om nu…

the_rite-203x300

Och Anthony Hopkins måste ju vara en av de bästa skådespelarna ever. Han lyfter vilken film som helst. Älskar honom verkligen…

Idag hade vi ju Ts föräldrar på besök och jag gjorde en supersmaskig smörgåstårta som man även kan göra en silltårta av. Jag har inget egentligt recept utan höftar lite.

6 halvor hönökaka (lägg ihop till cirkel omlott för att få tre våningar)

Fyllning lager 1: Blanda creme fraiche och majonäs med riven västerbottenost  oc bred ut. Täck med skivade, hårdkokta ägg.

Fyllning lager 2: Blanda leverpastej (ca en ask) med bostongurka och lite creme fraiche.

Blanda sedan creme fraiche med lite majonäs och bred på översta lagret och ner på sidorna runt om.

Täck med finstrimlad isbergssallad.

Garnering: Räkor, röd/svart kaviar, ostrullar, skinka, tomater, gurka, citron, vindruvor och dill.

P1130368P1130369

Alternativ till silltårta:

Fyllning lager 1: Creme fraiche och västerbottenost

Fyllning lager 2: Majonäs och skivade ägg

Garnering: Täck med blandning av creme fraiche och majonäs + isbergssallad. Längst in en rundel med tomatsill. Runt en ring med senapssill och längst ut vanlig inlaggd sill. Garnera sen med valfria grönsaker som tomat, gurka, citron, rödlök, gräslök och dill.

Den här varianten tycker jag nästan är godare men har man en make som inte äter sill så är det inte nån höjdare på hans kalas. Har inte någon bild heller på den men ni förstår kanske…

Ha en skön kväll

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

5 kommentarer:

  1. Den ska testas!!! (tårtan)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Från en som inte äter nada från havet så såg den underbar ut!!!!!!!!!!!!!!
    Och visst är filmen BRA:)Såg den för ett bra tag sen men gillade den riktigt mucho:)
    kram :)

    SvaraRadera
  3. Ser så god ut!!! Nu är jag tillbaks på riktigt i bloggvärlden igen, efter en liten minisemester. Kul att du tittade in och kollade vad vi hade för oss :) Såg att er dotter lärt sig cykla på egen hand! Så kul när de verkligen går in för något och fixar det. Om du var stolt måste hon nog ha varit minst dubbelt så stolt!
    Trevlig helg på er!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Men vad gott det ser ut, blev sugen på att laga smörgåstårta. Det var säkert 10 år sedan jag åt det. Kram

    SvaraRadera
  5. Mia: Det tycker jag :-)

    Too Di Loo: Oj, en annan ÄÄÄÄÄLSKAR allt från havet men bor ihop med en som ratar allt därifrån förrutom räkor. Filmen var super :-)

    Viveca: Välkommen tillbaka :-) Hoppas ni haft det super. Och visst var hon stoltare än stoltast min lilla tjej :-)

    Natali: Ja, det är ju inte ofta man gör det men gott är det :-)

    Kram ni fina
    /Vivvi

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar