VivanDivan

VivanDivan

lördag 9 juli 2011

Huvudvärk av rödvin? Tips! Blandade bilder, paket och gourmet-middag

God eftermiddag! Idag är jag helt utslagen känns det som. Huvudvärken from hell har slagit till. Drack några glas rödvin igår och fel sorts vin. Jag kan inte dricka alla sorters rödvin för jag får huvudvärk direkt. Kan räcka med ett halvt glas. Det finns tydligen ett ämne i rödvin som heter tanniner och det är det som gör att vissa människor kan få huvudvärk lätt av rödvin. Som en slags allergi vad jag förstått. Är det någon mer därute som är drabbad av detta? Ett tips kan då vara att köpa ekologiska viner, lite dyrare sorter eller vin från Australien där de använder mindre tanniner vid tillverkningen. Igår drack jag ett vin som inte hamnade inom någon av de tre kategorierna och det får jag betala dyrt idag…suck…

Vi kom ju hem igår och jag längtar redan tillbaka till stugan. Här är det så fruktansvärt kvavt idag. Skönare att vara vid en sjö. Sitter och kikar på lite bilder jag tog däruppe och här kommer ett par stycken…

P1120610

Nya badbryggan i dammen framför huset. Kommer bli superbra.

DSC_1130

Lite mer bygge.Min pappa kan snickra han Smile I förgrunden ett fint vindspel (heter det så?) som jag köpte till mamma i födelsedagspresent från Indiska.

DSC_1131

Gulligt fågelbad med näckrosor

DSC_1132

Utsikt över dammluckorna i solnedgång

DSC_1133

Jordkällaren som numer är ombyggd till bastu.

DSC_1157

Jag älskar pelargoner. De luktar så gott på något sätt och bladen är så mjuka att ta på. (Jag är skum, jag vet Smile)

DSC_1167

Emilia poserar i korgstolen. Tyckte bilden blev så fin

DSC_1108

Jag och Emlia målar i målarboken.

I tisdags när vi kom hade vi med oss lite extra god mat som jag lagade till och bjöd mina underbara föräldrar på. Till förrätt oxfilé-carpaccio med pepparrotscrème fraiche, riven parmesan och lime

P1120995

Varmrätten bestod av grillad gös med färskpotatis, smörslungad sparris och kräftskärts-tzatziki.

P1120996

Efterrätten bestod av jordgubbar, grädde och riven vit choklad men det förevigades inte på bild. Helt underbart gott var det i a f. Smile

Nu ska jag laga till lite pastasallad med skinka och ägg och utfordra mina små. T ska iväg på 40-årsfest nu i en annan stad. Jag känner inte så många där och dessutom hade vi svårt med barnvakt så jag stannar hemma. Skönt när man har sån här huvudvärk…

I kväll tänker visa upp en underbaring som låg och väntade när jag kom hem igår. Paket från Nelly med den här lilla underbara saken….Såååå fin…

P1130050

Nån som kan gissa? Smile

Puss & Kram

/Vivvi

3 kommentarer:

  1. Den där förrätten ser riktigt smarrig ut. Lufttorkat kött är ju sååå gott!!! Nyfiken på nytillskottet i din garderob :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh, visst är det Multi anglaise ltd blouse???? Den är alldeles underbart fin :) Så nu väntar vi på en liten provning. Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Jag lider av samma besvär vid minsta lilla droppe "fel" vin, vitt går bra! Sedan har jag en kompis som tipsat mig om att tanniner finns mest i de viner där syrahalten är störst. Alltså ska man titta på sötma-halten, att den finns i något större mängd. Det är på vinhyllan du tittar, där en cirkel är indelad i syra, sötma och strävhet. Det är inte att vinet är extremt sött bara därför, men att det finns en större mängd sötma, ahh du förstår nog vad jag menar!? Det har funkat för mig, kanske för dig! Inga "tunga" viner.

    Lycka till!
    Helena

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar