VivanDivan

VivanDivan

torsdag 14 juli 2011

Gårdsjö älgpark i bilder…

God kväll bloggisar! Har precis suttit och ritat lite med min dotter innan det är dags för nattning. T tog lille Felix och gör iordning honom för natten för han var lite sådär retsam som småsyskon kan vara ibland.

Vi hade en jättemysig dag idag i Gårdsjö Älgpark. Helt fantastiskt vilka ståtliga djur. Jag är fortfarande tagen och barnen var sååå uppspelta. Har ni vägarna förbi Morgongåva så åk för guds skull dit. Mycket bilder tog jag. Det fanns 14 älgar i parken och det fungerade ungefär som safari där man satt på vagnar efter en traktor. Älgarna var så tama och kom fram och gick längs vagnarna och man fick klappa dem. De har jättestor yta att vandra omkring på så det var tydligen riktig tur vi hade idag som såg sååå många av dem.

Spända småttingar…

P1130229

Söta åtta-veckors kalvar hade de. Detta är Linnea

P1130248

Och brorsan Linus (tror jag han hette)

P1130236

Ett dopp i pölen

P1130232

En ovanlig “vit” älg hade de. Hon hade också kalvar men de gömde sig i skogen

P1130224

Såhär satt man på vagnarna

P1130255

Den största tjuren hette Holger. 5 år gammal, ca 500 kg. Gigantisk i mina ögon

P1130279

Ja, ni ser ju hur stora de är…

P1130283

Och inte ett dugg rädda

P1130295

Han kommer närmare…

P1130296

Nu är det bara att sträcka ut händerna och känna den mjuka mulen

P1130298

Och de pälsbeklädda hornen. Här är Felix hand som sticker fram

P1130302

Du har inte funderat på en näsplastik Holger? Smile Vilken snok…

P1130304


“Ska du säga med din kran fröken, näsplastik för dig va”

P1130286

Förlåt Holger. Du har en ståtlig krona må jag säga. Nån som ser hur många taggar? Vet inte riktigt hur man räknar…

P1130309

Han som hade älgarna behandlade dem nästan som hundar. Brukade tydligen sova med dem i skogen och har t o m simmat med Holger och blivit världsberömd.

P1130311

Efteråt blev det förstås fika med korv och bröd samt glass förstås.

P1130258

…och så fick de varsin gosedjursälg som genast blev nya favoriterna och ska nu sova i sängen förstås

P1130312

Godnatt säger Holger och Linnéa (som barnen så fiffigt döpte sina älgar till)

P1130316

Ser ni vad jag pysslar med i bakgrunden på laptoppen förresten? Hi hi, patiens är ju bara så avkopplande…

Jag hade en annan sak att skriva om också men får ta det senare i ett eget inlägg för det blev så mycket bilder ändå. Kan säga att jag blev såååå otroligt paff idag men samtidigt stoltare än stoltast. Mer säger jag inte nu…

Godnatt söta bloggisar

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

6 kommentarer:

  1. Vilka mysiga bilder! Ser fantastiskt ut att få klappa älgar. Undrar också hur man räknar de där taggarna, måste nog googla det :-)

    Blev lite nyfiken på ditt nästa inlägg nu, får hålla mig till tåls!

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag har klappat älg jag med på Grimsö forskningsstation. Dom är ju så söta:) Kram

    SvaraRadera
  3. Holger var en snygging!=) Undrar om de var hans bror jag fotade i skogen för ett tag sen...;)
    Sööööta barn du har!

    Kramar
    Adela

    SvaraRadera
  4. Vilken hääääärligt dag !!

    Ja de är inte små älgarna inte när de är fullvuxna....fula men vackra ändå!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad kul att få komma så nära och att få klappa dessa ståtliga djur!!! Jag ser dem mest vid vägkanten på väg till jobbet och då blir man alltid imponerad av deras storlek OCH orolig för att de ska ge sig ut på vägen...
    Kram

    SvaraRadera
  6. Oslotigern: Vi hade jättemysigt och det var en speciell och mäktig känsla att klappa dem. Ska höra med maken hur man räknar, han är ju jägare :-)

    Linda: Aaa, visst är de. Fulsöta på något sätt :-)

    Adela: Visst är han ståtlig :-) Hi hi, kan ha varit. Tack söta du

    Mia: Ja, vi hade mysigt. De är mäktigt stora och lite sådär fulsöta :-)

    Helena: Ja, det var mäktigt :-) Usch, den synen vill man ju undvika. Höll på att smälla med en i vintras och hade verkligen änglavakt. Då är de inte så söta faktiskt....

    Kram söta ni
    /Vivvi

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar