VivanDivan

VivanDivan

onsdag 12 juni 2013

Mobbing….tänkvärt…

426204_274773832644009_639524852_n

“Den här tjejen heter Amanda Todd
Hon postade en video på youtube för ett tag sedan.
Hon var mobbad till den grad att hon tog livet av sig.
Hon var medlem på en webcamchat för att prata med nya och gamla vänner.
Dom kallade henne för vacker, fin och söt osv.
Sen började dom fråga henne om hon kunde visa sig själv mer intimt.
Det gjorde hon,hon tänkte att det var väl ingenting.
Ett år gick och sen skrev en kille som hon inte kände att hon skulle ge honom en "show" annars skulle han sprida bilder på hennes bröst.
Hon ignorerade honom.
Det var jullov när polisen knackade på hennes dörr 04.00, det var polisen.
Killen hade skickat bilden på hennes bröst till ALLA.
Alla dömde henne
Mobbade henne.
För ETT misstag.
Hon var tvungen att byta skola.
Killen hittade hennes skola, vänner, adress, ännu en gång sände han ut bilderna.
Hon hade ingen
Alla hatade henne
Det slutade med att hon fick byta stad
På den nya skolan träffade hon killen som hon trodde gillade henne.
Det gjorde han inte, han hade en flickvän.
En dag fick hon en lapp där det stod - Det är bäst att du lämnar skolan.
Det gjorde hon inte.
En grupp av killar och tjejer, inklusive killen hon trodde gillade henne och hans flickvän omringade henne, tjejen sa - se dig runt, ingen gillar dig.
En i gruppen sa - Slå henne bara.. och det gjorde hon .. Amanda blev slagen väldigt illa.. och blev lämnad..ensam.
Hennes pappa hittade henne flera timmar senare i ett dike.
Hon kom hem och drack blekmedel, hon försökte ta livet av sig.
Det fungerade inte.
Nästa dag var hela hennes facebook full med meddelanden som " Drick lite mer blekmedel"
" Ingen bryr sig "
" Jag hoppas att hon dör "
" Ingen kommer att gråta "
" Alla hatar dig "
" Amanda försök igen, vi utmanar dig " och mycket mer
Hon grät varje natt, varför hatade alla henne ?
Ett misstag
Ett
Hon började skära sig själv, tog droger och drack alkohol.
Hon försökte ta livet av sig igen .
Hon misslyckades.
Hon orkade inte mer.
I slutet av videon sa hon " Jag är Amanda Todd, jag behöver bara någon "
Den 10 oktober hängde hon sig själv .
Hon är död.
Hon vilar i paradiset, Amanda, du är så vacker.
Jag ska hitta en väg att stoppa mobbningen.. jag ska dela din story”

(ovan historia tagen från Facebook)

Jag finner själv inga ord när jag läser så jag låter historien väcka tankar och tala för sig självt….:-( Jag ska i a f göra allt i min makt för att mina barn varken ska bli mobbade eller bli mobbare. Det är allas vårt ansvar i samhället….

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

2 kommentarer:

  1. Så hemskt! Men jag gillar din reaktion: att det är ALLAS vårt ansvar att stoppa det- inte bara någon institution som "skolan", "fritids", "dagis". Skillnad gör vi när alla vi vuxna, och barn i viss mån, tar ansvar själv och gör något. Det är nämligen så lätt att skyffla över ansvaret på någon annan..."dom" får "fixa" det...

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Inte roligt att läsa men VIKTIGT.
    Kram Titti

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar