VivanDivan

VivanDivan

lördag 1 februari 2014

Vivvis “hittepå-gryta” med fläskfilé och salami

Hola vänner! Är ni laddade för Melodifestival? Det är vi här hemma. Vi har precis ätit godaste tacopajen (ni ska få receptet en annan dag) och nu har vi laddat med chips och godis här framför TVn. 20 minuter kvar innan det smäller men jag har redan tjyvlyssnat på låtarna och jag kan ju säga att min absoluta favorit är Ellen Benedictson. Vilken röst!!!! Dock tror jag att Yohio, Helena Paparizou, Alvaro och så Ellen blir top fyra. Vilka två som går direkt till final är osäkert men killarna är lågoddsare då varenda småtjej kommer ringa och rösta på dem misstänker jag :) Vad tror ni?

Men på tal om recept så tänkte jag bjuda på ett ikväll och det är en alldeles egen “hittepå-gryta” som jag snodde ihop igår med lite av vad jag hade hemma. Och det blev riktigt riktigt gott…

Vi var fem personer så jag tog två fläskfiléer men det räckte faktiskt till lunch idag också.

DSC_0707

Alltså

Två fläskfiléer

En ask Dansk Salami

Champinjoner (ta så många ni tycker)

Två paprikor (jag hade såna avlånga)

En rödlök

Ca 3 dl grädde

Ädelost, gorgonzola eller annan starkare ost

Salt och peppar

Smör att steka i

DSC_0708

Skär köttet i skivor (ca en cm tjocka) och bryn i  smör eller margarin en gryta. Hacka löken och fräs med köttet. Ha därefter i salami i bitar, paprikan och svampen. Bryn tills allt har fått färg och är genomsekt. Smula över osten och häll på grädde. Smaka av med salt och peppar. Både osten och salamin är lite salt så tänk på att inte salta för mycket :)

DSC_0709

Ostarna är en blandning efter tjejfesten förra helgen. Man kan ta lite vad man har i kylen bara det är ost med lite smak. Västerbottenost skulle nog också funka bra till denna rätt…

DSC_0710

Voila…jag serverade med pressad potatis, broccoli och gröna bönor. Men tror det är lika gott med ris eller pasta till.

DSC_0711

Smaklig måltid och heja Ellen!!!

Puss & Kram
/Vivvi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar