VivanDivan

VivanDivan

måndag 24 februari 2014

YouTube och småbarn…får era sexåringar se StarWars?

God morgon mina vänner! Usch vad jag var trött imorse. Gick ändå och lade mig i skaplig tid men måndagar är väl lite sådär sega och det kommer bli bättre ju längre veckan går antar jag :) Den här veckan består av mycket roligheter. På onsdag fyller min stora lilla tjej hela 8 år (vart tog åren vägen?) och på fredag åker jag till London. Ska på konferens måndag-tisdag där och passar då på att spendera helgen med min syster som bor där. Bröllopsmässa står visst på agendan då hon ska gifta sig i sommar och givetvis ställer jag upp på det :) Men innan dess blir det lite jobb. Sportlovet kommer vi tyvärr inte märka så mycket av. Hade tänkt vara lite ledig men mina flextimmar som jag hade tänkt ta ut åts upp när vi var hemma och sjuka i 10 dagar. Jag tycker det är sån himla administration att använda Försäkringskassan så jag gör ofta så att jag tar ut flextimmar då jag i stort sett alltid har ett ganska stort pluskonto. Win-win för alla känns det som och på pappret är mina barn m a o väldigt friska då vi aldrig “VABbar” på riktigt eller plockar ut något från Försäkringskassan.

Men det var ju inte det jag skulle skriva om utan YouTube. Mina barn brukar ibland sitta med Ipaden och titta på YouTube-klipp. Felix gillar bl a att titta på parcour och Emilia spanar på balettklipp. Men så nu har speciellt Felix upptäckt att det finns massa “film” också. Och igår kom jag på honom med att titta på StarWars. Det tycker jag inte är ett dugg lämpligt för en sexåring och det spelar ingen roll hur mycket han lirkar, grinar och tjatar. Jag försöker hålla stenhårt på åldersgränserna på filmer för de finns ju av en anledning. Mina barn har absolut INTE tittat på Harry Potter eller Narnia eller Sagan om Ringen som många barn pratar om utan jag tycker de får vackert vänta även om jag då ibland blir “världens sämsta mamma”. Igår hade vi diskussionen och jag försökte förklara varför och att det var för att skydda dem men det är himla svårt att förklara när det samtidigt finns barn på skolan som faktiskt får titta på dessa filmer. Usch, ibland är det inte lätt att vara förälder…

Hur gör ni? Får era sexåringar titta på Star Wars mm? Är jag för hård?

Dilemmat också med YouTube är att du inte har samma kontroll som över TVn. Det är sååå himla lätt för dem att börja titta på något oskyldigt och sen klicka sig vidare till väldigt olämpliga klipp. Igår t ex hade han börjat titta på Lego-film och sen klickat sig vidare till Star Wars. Och inte nog med det, det finns ju en massa andra otäcka saker på YouTube också som definitivt INTE är lämpligt för små sexåringar. Stort dilemma för YouTube ger ju också mycket glädje och skojiga saker samt som då Parcour-klippen där han lär sig lite när han sen ska utöva det själv. Inte lätt inte….

Dagens idag blev i a f top Lindex, byxor 2nd Day och jacka/kavaj Muubaa. Skor Black Lily

DSC_0168DSC_0171DSC_0169DSC_0170DSC_0172DSC_0173DSC_0174

Tjolahopp alla fina

Puss & Kram
/Vivvi

3 kommentarer:

  1. Jag tycker absolut inte du är för hård.Det viktiga är att du gör som du tycker känns rätt men jag förstår att det är svårt. Mina barn är vuxna och när de var små fanns inga Ipad så vi hade inte de problemen. Men idag kan de berätta om hur arga de var på mig för saker de inte fick se/ göra som barn när "alla andra" fick. Men de säger det med ett leende och förstår varför. Så med facit i hand är de glada att de hade föräldrar som bestämde vad man fick och inte fick.
    Kram Marika

    SvaraRadera
  2. Hej! Du är förälder och det är du som sätter gränserna, du är inte för hård utan det finns mycket som inte är lämpligt för barn att se. Tids nog är de tillräckligt stora och hinner se det de vill.
    När det gäller det här med att ta ut komp när man har sjuka barn och inte tillfällig föräldrarpenning från Försäkringskassan är jag lite kluven till. Du säger att det är en win win situation eftersom det "på pappret" ser ut som barnen aldrig är sjuka och du slipper administrationen. Självklart är det upp till arbetsgivare att godkänna att man tar ut sin komp men å andra sidan ger det en väldigt sned bild av hur många som faktiskt VABbar i Sverige eftersom det inte syns någonstans. Jag tror inte att det i längden är bra att det inte framkommer hur många föräldrar som VABbar när bade politiker och Försäkringskassan skall besluta om ersättning, antal dagar man har rätt till mm, det blir snedvriden statistik helt enkelt. Det är väl en politisk fråga men jag är nog lite miljöskadad efter många år på personalavdelning,
    Kram
    C

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Ville bara lämna en kommentar om Star Wars. Våra barn 5½ år samt 7 år har sett filmerna tillsammans med oss då vi läser texten för dem och förklarar handlingen i filmen. Tycker de är betydligt bättre än många andra filmer då det inte är någon blodspillan och det handlar om "robotar" till stor del.
    Ni kan kanske börja med Lego Star Wars så möts ni på halva vägen?
    Hoppas ni hittar något sätt så ni båda kan vara nöjda!
    Och Youtube får våra barn inte sitta med själva då det är mer olämpligt än lämpligt material där... :-(
    Kram Titti

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar