VivanDivan

VivanDivan

torsdag 26 december 2013

Godaste glutenfria jultårtorna och konstiga nattmaror

God morgon sötnosar! Här vaknas det i vanlig ordning tidigt. Men jag fick idag sällskap av Emilia så vi har nu smugit upp och ligger och tittar på Smurfarna 2 som de små fick i julklapp. Jag hade gräslig huvudvärk när jag vaknade. Har drömt en helt galen dröm om en gigantisk haj som “åkte” runt på land och åt allt i sin väg. Det är verkligen inte första gången jag drömmer att jag blir jagad av en gigantisk jättehaj på land och det är ju en helt galet konstig dröm men den är väldigt otäck kan jag lova även om det låter rätt fjantigt med en haj som studsar omkring på land :) Det där med att bli jagad är väl en ganska vanlig dröm har jag hört och googlade faktiskt nyss på det. Hittade en lite rolig sida http://www.dromcentrum.se/dromlexikon.htm där det finns massa olika drömmar beskrivna. Att bli jagad betyder tydligen:

“Att bli jagad i en dröm, visar ofta en skuggsida – en aspekt av dig själv som du är rädd för och springer undan – jagar dig. Att den är ful, skrämmande och farlig beror på att du är rädd för denna sida (detta karaktärsdrag). Du flyr från dig själv. Skuggsidan behöver bli mottagen och integrerad i jaget. – Stress, du jagar på dig själv (pådrivaren)”

Så det är väl min mörka sida som spökar då he he…

Fast skämt och sido, inte kul med mardrömmar…

Men nog om det. Här kommer recepten på mina jultårtor jag bakade iår till julafton. Båda glutenfria och de blev jättegoda men budapestrullen var lite knepig då alla mått stod i g och man behöver en våg. Äggvitorna var extra knepiga så jag fick höfta lite.

Ingredienser


200 g äggvita
250 g strösocker
150 g hela hasselnötter
50 g potatismjöl
50 g hasselnötsflakes


Fyllning och dekoration

400 g vispgrädde
3 st nektariner eller persikor
1 st mandarin/satsumas
100 g mörk choklad
Florsocker

Gör så här

1. Hacka hasselnötterna och rosta dem i ugnen eller i en torr stekpanna.

2. Sätt ugnen på 190 grader.

3. Vispa äggvitan tillsammans med 100 g av strösockret till maräng.

4. Vispa ner resterande strösocker och vispa sedan vidare i 2 min.

5. Blanda potatismjöl och hasselnötter, vänd ner i marängen och blanda väl.

6. Stryk ut smeten eller spritsa ut den på en plåt med bakplåtspapper.

7. Dekorera med hasselnötsflakes.

8. Sätt in i ugnen och baka i ca 16-18 minuter. Vispa grädden under tiden och skär frukten i bitar.

9. Vänd botten och dra bort pappret, lägg ett nytt bakplåtspapper över.

10. Stryk ut grädden och fördela frukten.

11. Rulla ihop din Budapestrulle, spänn rullen med hjälp av pappret.

12. Skär rent kanterna. Dekorera med choklad, grädde och frukt.

DSC_0014DSC_0015DSC_0019

Tårta nr 2 blev en pepparkakscheesekake som också blev grymt god men glasyren blev lite hmmm lös men men, smakade ju gott så det gjorde inte så mycket…

Ingredienser

100 g smör eller margarin
30 pepparkakor (jag tog Semper Glutenfria och några fler än 30 då de är så små)

Fyllning
200 g philadelphiaost
1 1/2 dl socker
3 ägg
1 msk finrivet apelsinskal
2 msk pressad apelsinsaft

Topping
2 dl crème fraiche
1/2 - 1/2 dl florsocker
1 apelsin
pepparkakor

Gör såhär

1. Sätt ugnen på 175°C.

2. Smält matfettet och låt det svalna lite. Mixa eller stöt pepparkakorna. Rör ner matfettet i pepparkakssmulorna. Bred ut det i en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter (för 8 port). Ställ in formen mitt i ugnen och grädda i 10 minuter.

3. Blanda ihop ost och socker. Rör ner ett ägg i taget och till sist apelsinskal och saft. Bred ut smeten på pepparkaksbotten. Ställ in formen mitt i ugnen och grädda ca 30 minuter. Låt kakan kallna.

4. Rör ihop crème fraiche och florsocker. Bred ut detta på kakan och garnera med apelsinskal och pepparkakssmulor.

DSC_0011DSC_0013DSC_0017

Smaskens var båda och de blev omtyckta av alla (utom Felix som inte gillar sånt här alls och han åt pepparkakor istället) :-)

Nu ska jag kika lite på Smurfarna och sen ska vi göra oss iordning för dagens aktiviteter men vad det är berättar jag nog lite senare. Ha en fin annandag jul vänner

Puss & Kram
/Vivvi

1 kommentar:

  1. Kanske var något med denna natt?! Jag drömde vansinniga drömmar, vaknade flera gånger....
    I en av dem var jag med i Hunger Games...INTE kul.Särskilt när övriga inte var okända personer. Hu! Var alldeles svettig i morse.Undrade om jag hade feber, men nix.
    Sedan infann sig viss kvinnlig regelbunden händelse och jag antar att nattens drömmar berodde på det....?

    Längtar till imorgon.Då är vår första göra-ingenting-dag (iaf jag, maken är sjukt rastlös och ska alltid hitta på något och planera...) Jag hoppas på att få göra precis vad jag vill, kan sträcka mig till en bio med äldste sonen kanske... :-)

    Kram!

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar