VivanDivan

VivanDivan

torsdag 6 mars 2014

Att äntligen få läsa Harry Potter…hur gammal ska man vara?

God morgon fina vänner! Igår blev det inget bloggande alls. Jag jobbade hemifrån och startade redan före sex på morgonen och var inte klar förrän efter fem på kvällen med snabblunch framför datorn. Phjuuu, blev en lång dag och bloggen hade jag inte en tanke på. Sen när familjen kom hem ville jag ju umgås med dem då jag varit borta så länge så det blev lite familjemys där jag visade lite bilder från London och så kikade vi på Pocahontas tillsammans. När det var läggdags plockade Emilia fram sin nya Harry Potter-bok som hon fick i födelsedagspresent förra veckan. Köpte första delen till henne för att testa om de gillar konceptet att läsa böcker utan bilder som hittills varit populärast. Jag har försökt hålla dem lite ifrån filmerna då jag tycker de är lite för otäcka än speciellt för Emilia som är lite känslig när det blir otäckt. Så har jag funderat fram och tillbaka hur jag ska göra med böckerna. Nu fyllde hon åtta och vi får väl se om hon tycker den första här nu är läskig. I s f får vi vänta med resten. Svårt det där. Hade ju samma funderingar lite för ett tag sen då Felix tittade på Star Wars på Ipaden och det är ju inte lätt att veta vad som skrämmer just ett speciellt barn. Hur gamla var era barn när ni började läsa “tjocka” böcker utan bilder och när tycker ni det är lämpligt att läsa just Harry Potter?

IMG_3865

I vilket fall som helst somnade Felix direkt och var inte alls speciellt intresserad då det inte fanns några fina bilder. Emilia tyckte dock det var jättemysigt och lyssnade spänt när vi läste. Det blev bara ett kapitel igår kväll men hon gillade verkligen konceptet att fantisera egna bilder så det var nog en hit ändå. Sen får vi väl se om den utvecklar sig till att bli för otäck. Och en till som njöt var den här mamman. Jag har aldrig själv läst Harry Potter och har velat gjort det i åratal och dessutom gillar jag den mysiga stunden när man ligger och läser saga på kvällen. Love it :)

Dagens idag blev blus Custommade (gammal), jacka Fornarina, jeans Please och skor Munderingskompagniet.

DSC_0362DSC_0364DSC_0363DSC_0365DSC_0366DSC_0367DSC_0368DSC_0369DSC_0371

Nu är det full fart iväg till jobbet. Ser ni förresten den lilla kompisen som snirklat sig in på bilderna? Ny liten kompis som följde med från Disney Store till Emilia. Prinsessan Anna från filmen Frost :)

Puss & Kram

/Vivvi

2 kommentarer:

  1. Hej! Harry Potter är fantastisk tycker jag. Mina döttrar började titta på filmerna när de var ca 10-11 år men de började
    inte läsa böckerna förrän de var 12. Innan dess var de inte intresserade. Nu har de slukat allt som finns.
    8 år är kanske lite tidigt tycker jag, men det är ju olika från barn till barn. Det kan vara en hel del som de inte riktigt förstår än.
    Du märker om E klarar av det eller inte.
    Kram C


    SvaraRadera
  2. Hej! jag har för mig att min Therese var åtta, nio när vi började läsa dem och hon älskade dem. Hon läste sedan alla själv och även alla på engelska mer än en gång. Min andra yngre dotter har inte läst en enda och inte vi för henne heller hon var helt enkelt inte intresserad, filmerna har hon däremot sett när hon blev lite äldre. Mysigt att läsa innan de skall sova och en väldigt bra och viktig rutin.
    Kram/
    Berit

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar