VivanDivan

VivanDivan

tisdag 4 mars 2014

Maten…åååå den maten…

Halloj vänner! Ett snabbt inlägg här innan jag far iväg hem till sköna Sverige igen. Har haft en fantastisk weekend med min syster här i London och två jättebra konferensdagar men nu längtar jag verkligen hem till min familj. Borta bra men hemma bäst stämmer ju så himla väl. Vet ni, när jag är borta såhär så är det något jag njuter lite extra av och det är maten. Åååå den maten. Ni vet när man unnar sig att beställa in det absoult godaste man vet på restaurang. Unna sig ett glas vin till lunchen och sitta länge och bara njuta. Jag är verkligen en riktigt gourmet och njuter oerhört av det där lilla extra istället för den trista vardagsmaten hemma. Inte nödvändigtvis onyttigt då jag älskar grönsaker, kyckling, fisk och andra nyttigheter men just det där man inte äter hemma liksom. Min man är oerhört kräsen för att vara vuxen och äter t ex inte fisk, grönsaker (helst inte), svamp eller nåt med tomat i. Dessutom gillar han inte thai, kina eller andra exotiska kök utan det ska vara klassiskt kött och pommes frites när han lyxar till det. På vardagarna äter vi vanlig rätt trist mat som köttbullar, korv, köttfärssås mm ni vet sån där “barnmat”. Barnen gillar i o f annat och är duktiga med maten så det är inga problem men det blir ju ändå lite sådär småtrist på vardagarna. Speciellt då när mannen är lite petig. Fisk får han stå ut med minst en gång i veckan i a f då både barnen och jag tycker så mycket om det så det brukar jag laga ändå och då får han göra sin egen mat eller vara utan helt enkelt. Dock är det min man som står för det mesta vardagsmats-lagandet hemma och då blir det “barnmat”. Så därför njuter jag lite extra när jag är iväg själv såhär då jag får välja det jag gillar allra bäst. Och min syster med man har precis min smak också och de har bjudit på de mest fantastiska maträtterna när vi ätit därhemma. Så här kommer en bildkavalkad av min mathelg mina vänner :)

Första kvällen bjöd syster på en härlig lax- och halloumiost med lite asiatisk touch. Sååå himla gott och ett glas rosébubbel till det

DSC_0217DSC_0218

På lördagarna lyxar de alltid till det med lite gottigheter. En frukost helt i min smak och glutenfri toast

DSC_0219DSC_0220DSC_0221DSC_0222

Lunchen på lördagen blev goda sallader. Syster tog ankbröstsallad och jag krabb- och avokadosallad. Mums

DSC_0240DSC_0241

Lördag kväll var vi inte sådär jättehungriga efter afternoon tea men en stir fry blev det därhemma i a f. Med räkor och massa stark chilli. Smaskens

DSC_0329

På söndagen var vi på bröllopsmässa på förmiddagen och tog en härlig lunch med moules frites.

DSC_0344

På kvällen stod syrrans blivande man för matlagningen och det blev ankbröst, ugnsrostade rotsaker och grönsaker, gröna bönor och en magiskt god rödlöksmarmelad. Mmmmm

DSC_0360

Igår på lunchen fotade jag inte maten för det var väl sådär men igår kväll åt vi på en asiatisk restaurang och jag minns inte vad rätten hette men oj så gott det var. Lite konstiga bestick bara så det var lite svårätet men det gick :) Till efterrätt valde jag kokosglass med passionsfruktssås. En härlig avslutning på en gourmetweekend :)

bild (1)IMG_3856

1 kommentar:

  1. Så mycket gott. Kan tänka att ni njuter. Kram Anette

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar