VivanDivan

VivanDivan

tisdag 9 juli 2013

Lite mer pooltjat då..tips till förorenade pooler

God morgon vänner! Ännu en dag med strålande sol och idag ska vi försöka komma iväg till en strand jag och de små. Men först ska vi fara iväg till mamsen och papsen med några kassar tvätt och tvätta hos dem. Vattnet har inte kommit igång än och jag behöver veeeerkligen tvätta eftersom vi åker bort på fredag. Sen ska jag in till optikern också och lämna tillbaka lånebrillorna. Tack såååå jättemycket för alla era smakråd. Ni var ju rörande eniga. Jag gillar också svarta glasögon men fick för mig att jag skulle ha något annat eftersom jag redan nu har ett par svarta som jag kommer fortsätta använda också. Så era svar gjorde det lite svårare men vi får se. Kanske hittar jag någon annan variant idag när jag åker dit. Lovar att uppdatera vilka det blir sen :-)

Men lite mer poolstatus då. Det hann ju komma lite brunt vatten i poolen och det känns väääldigt onödigt att tappa ur den och sen fylla på igen och riskera att det blir problem med vårt vatten så vi kör nu operation försöka-göra-rent-den. T köpte något extra bra filter som man sätter i reningsverket igår….IMG_0252

…samt att han köpte något som heter “flockningsmedel”. Ska tydligen klumpa ihop föroreningar i pooler och så kan man bara dammsuga upp det sen. IMG_0238IMG_0240

Så idag ska jag åka in och se om jag kan hitta nån form av dammsugare till pooler som inte är alltför dyr. Börjar dra iväg här med grejer då sånt där medel och filter gick på nästan 800 kr. Plus en dammsugare på det och vi hade nästan lika gärna kunnat ringa en sån där tankbil som kommer och fyller på vatten. Ska tydligen kosta runt 700 kr så lyckas vi inte få rent den nu får vi nog ringa en sån. Men det är ju viktigast att barnen har en pool och är nöjda och glada :)

Men just nu ser det ut såhär i poolen när flockningsmedlet gör sitt

IMG_0253

Not so fresh

IMG_0254

Nån som dock gillar poolen och är väääldigt nyfiken är katten Chewie. Tror nästan han är lite sugen att hoppa i men vi har lyckats stoppa honom hittills. Tror inte det är bra att han är i poolen av flera anledningar (svårt att ta sig upp igen, hygienskäl samt att kloret nog inte är så bra att han sen slickar i sig från pälsen)

IMG_0241IMG_0246IMG_0248

Ha det nu så gott i solen idag vänner så hörs vi senare. Ska visa två underbara sjalar jag hittade på Tullhuset i veckan :-) Budget och superfina

Puss & Kram

/Vivvi

5 kommentarer:

  1. Kisse vill bada...nej det är nog bäst stanna på torra land!
    Hoppas ni får rent i poolen...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Om ni har en högtryckstvätt så kan man ibland använda dem att dammsuga i vatten med, kolla! Vi har den funktionen på vår iaf.

    Lycka till, här är det dags för veckans poolrengöring...:-)

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Ska genast kolla vår högtryckstvätt :-)

      Kram
      /Vivvi

      Radera
  3. Oj oj, akta så inte katten ramlar i, du vet väl att man måste täcka över poolen, det är lag på det.
    Vore väldigt hemskt om kissen inte kommer upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart har vi lock på! När han balanserade på kanten satt vi alldeles bredvid som du förstår eftersom jag fotade honom! Och eftersom han älskar att bada hade det nog inte varit någon katastrof om han föll i just då. När vi går därifrån sätter givetvis på locket. :-)

      Kram
      /Vivvi

      Radera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar