VivanDivan

VivanDivan

söndag 9 december 2012

Vivvis köttfärslimpa

God morgon! Den här morgonen blev inte alls som jag tänkt. Hade tagit fel på lite tider här så det blev superstressigt. Stora E skulle ha match och vi trodde det var samling 09 men matchen började visst då. Ren tur att jag dubbelkollade på hemsidan tidigare imorse men stressigt blev det och så började de smås innebandy också klockan 09 så det blev ett himla körande fram och tillbaka. Men nu är vi hemma igen alla glada och nöjda :) Helt galet vackert väder ute fast riktigt kallt. –21 grader stod det på termometern så idag blir det innedag. Lite sugen dock att gå ut och ta lite dagensbilder i det underbart vackra snölandskapet med solen som lyser på snön så den glittrar så vackert. Men vi får se hur det blir med den saken för som sagt, minus 20 grader är ju mindre skönt…

Plugga lär det i a f bli nu så got det går och sen tänkte jag laga nån riktigt god söndagsmiddag. Sånt där långkok kan det nog tänkas bli som stek eller pepparrotskött. Vi får se vad jag hittar på men så länge tänkte jag bjuda på ett recept på min supergoda köttfärslimpa med rotsaker och viltsmak och bacon- och svampsås

Köttfärslimpan

500 g köttfärs
1 gul lök
1 ägg
0,5 dl ströbröd
1,5 dl grädde
salt, peppar, smör

P1240923

1. Blanda grädde och ströbröd och låt stå och svälla en stund

2. Blanda i ägg, köttfärs, lök och kryddor

3. Forma till en limpa och lägg i mitten av en ungsfast form

Rotsaker

ca 6 potatisar
ca 3-4 morötter
ca 2 palsternackor
1 röd lök
viltfond, 1 dl vatten
persilja
enbär
salt, peppar, smör

P1240924

1. Skala och skär rotsakerna i klyftor och lägg runt limpan

2. Blanda vattnet med viltfond och häll över

3. Krydda med persilja, enbär, salt och peppar

4. Klicka över smörklickar

5. In med formen i ugnen ca 175 grader i ca en timme

P1240926

Baconsås

2 paket bacon
ca 1 dl kantareller
smör
3 dl grädde
salt, peppar
soja

1. Klipp baconen och stek hastigt i lite smör. Blanda i svampen och puttra en stund

2. Slå på grädde, soja och kryddor

Servera sedan med lingonsylt och skivad smörgåsgurka

P1240929

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

 

.

1 kommentar:

  1. Guuud vad gott det såg ut! Måste jag testa! Ha en fin kväll! Kram

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar