VivanDivan

VivanDivan

tisdag 25 december 2012

Min jul och gissa vem som är tomte?

God fortsättning sötisar! Hur har ni haft det i jul? Här njuter jag faktistk varenda sekund just nu. Julafton igår blev helt perfekt. Ingen stress, bara mys, god mat, nöjda barn och massa skratt och gemenskap tillsammans med familjen. Låter klyschigt men det var verkligen så. Alltid brukar något strula och det blir stress eller så men allt bara flöt och blev så bra.

Morgonen började med lite klappar till barnen under granen när de vaknade. De fick två gigantiska paket också med två “Fat boys” (saccosäckar modell XL). Dock lite problematiskt att fylla dem med de minismå frigolitkulorna som råkade komma lite överallt på golvet och flög runt och var mer eller mindre omöjliga att samla ihop igen. Missade dock att fota spektaklet men till slut fick vi ordning på dem :)

DSC_0237

Förväntansfulla små som väntar på att få börja öppna

DSC_0235

Till grötfrukost hade vi Ts ensamstående syster och vår gamle granne på besök. Min risgrynsgröt blev helt galet god. Den fick stå och småputtra i över två timmar och inte ett dugg bränt i botten.

DSC_0239

Dukat i finrummet förstås…

DSC_0238

Efter det for vi iväg till mina föräldrar och kom precis till Kalle Anka. Barnen sitter spänt och kikar…liksom vi vuxna tihi…

DSC_0267

Sen blev det julbord med så mycket gott att man knappt kunde resa sig efteråt. Mamma och pappa är verkligen bäst på att fixa bästa julmaten…(tyvärr glömde jag bort att fota lite under middagen så ni får en till bild på TV-tittande småttingar.

DSC_0258

Efter det kom tomten förstås. Och gissa vem som var bästa tomten då? He he, eftersom Emilia genomskådat morfar som tomte körde vi en ny strategi. Jag sa att jag var tvungen och åka hem och hämta en sak jag glömt och smet in i garaget och stassade om…Förställde rösten så till den milda grad att jag hostade mig igenom halva kvällen sen men vet ni…kidsen köpte hela grejen och trodde jag var riktiga tomten..

IMG_2397

He he, solglasögon för att de inte skulle kunna känna igen mig på ögonen och värsta omvägen genom snön

IMG_2398

Galet nöjd med min skådespelarinsats. Dock blev Felix lite rädd men annars gick det bra…Tomten delade dock bara ut ett varsitt paket till barnen. Immiga glasögon och hes röst gjorde att vi fick köra resten själva. Tomten hade ju lite bråttom att hinna med alla andra barn också…Och paketutdelning blev det. Varje år säger vi att näää, alldeles för mycket paket, nästa år ska vi minska ner men det blir liksom aldrig så för alla i min familj älskar att köpa julklappar…Stora tjejerna var klapp-utdelare och gjorde ett superbra jobb

DSC_0276

Barnen var supernöjda med sina klappar. Felix var nog lyckligast över sin Darth Maul-dräkt och svärd som han fick. Hemskt otäck men han har tjatat om den hela hösten så man får väl gilla läget. (Hur han nu kan veta så mycket om Star Wars är för mig obegripligt då han aldrig sett filmerna men det är väl från dagis)

DSC_0271

Jag fick jättefina presenter. Bl a nya lyktor/lampor till allén upp till vårt hus, riktigt pampiga, lite kläder, armband, fin krage med pärlor, parfymkräm, ett stativ till min kamera mm. Men det bästa är nog det barnen åstadkommit själva… Emilia hade sytt en duk på förskolan som hon slagit in och skrivit så fint på paketet. Lite bakvänt med hennes eget namn först men vad gör det…

DSC_0292

Finaste paketet jag nånsin fått…

DSC_0289

Jag fick ett australiensiskt vin från syster ysters pojkvän från Australien. Gulligt som sjutton…

DSC_0284

Äääälskar såna här fina presentpåsar.

DSC_0279

Av Stora Elin fick jag ett så fint hjärta som ni ser ovan och två stenar med små budskap på. Jag blev så glad, värmer sååå…lilla gullungen…

DSC_0286

Emilia fick också utklädningskläder…Monster High är visst stort bland barnen nuförtiden så en sån dräkt med peruk och allt fick hon :) Var dock lite ivrig och sprang iväg efter fler presenter så det blev bara baksidan

DSC_0295

Efter paketudelningen lekte barnen med sina nya saker och vi vuxna fikade och tittade lite halvt på Tomten är far till alla barnen. Är inte den filmen bara såååå himla bra? Jag hade bakat en chokladkaka med tranbär i och till den var det vit chokladmousse och hallon. Såååå himla god och receptet kanske kommer här sen :)

Ja vänner, det var min julafton det. Alla nöjda och glada och idag har vi lekt med nya presenterna, myst och bara haft det skönt. Jag och Felix var iväg och handlade lite för ikväll blir det julmat här hemma bara med oss fem i familjen och bara det som vi tycker allra bäst om. Köttbullar, revbenspjäll, Janssons frestelse, prinskorv, ägghalvor, rostbiff, potatissallad, lite sill till mamsen och gravad lax. Det räcker gott åt oss :) Till efterrätt blir det klassisk ostkaka med grädde och hallonsylt. Jodå, ska nog bli matkoma ikväll också…

Ha det gott nu vänner så hörs vi

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

4 kommentarer:

  1. Snygg tomte!
    God fortsättning!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Finfin tomte och
    God fortsättning säger jag med
    <3

    SvaraRadera
  3. Kul att du tog över tomtandet, det gjorde du med bravur. Kram!

    SvaraRadera
  4. He he, matkoma är själva poängen med julen ;-) Stilig tomte du var, och så bra att de trodde det var den "riktigt" tomten :-)

    Fortsatt god jul vännen!
    Kram

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar