VivanDivan

VivanDivan

tisdag 20 maj 2014

Grillad lammstek…sååå gott

God morgon alla glada och pigga! Ni anade kanske att det inte skulle bli något mer blogginlägg igår kväll då jag ju varit hmmm uppe sen 02 på natten innan. Phjuuu, vilken lång dag det blev igår. Jobbade mellan 2-5, for iväg till jobbet och körde dagpass mellan 8-17 (utan lunch för det hanns inte med suck) och sen var jag support standby hela kvällen och sista samtalet kom nog runt 22-tiden så ja, jag var rätt mör igår men ack så kul det är när man får kavla upp ärmarna och bli sådär supereffektiv och uträtta stordåd :)

UPPDATERING: Inlägget blev visst inte postat som det skulle imorse och tänk, det blev kort dag på jobbet. 08:30 ringde de från skolan. Felix magsjuk!!!! Gaaaaah, är det inte det ena så är det det andra så det var bara att sätta sig i bilen och åka hemåt igen…:-(

Ni får min dagens lite senare för jag bra måååååste ju bjuda på ett supergott recept som vi lagade i helgen. Grillad lammstek och det blev verkligen helt galet gott. Jag är en sån som älskar lamm och min man är mer skeptisk men t o m han sa att det var bland det grymmaste han ätit på länge så full poäng. Även barnen åt och åt och tyckte det var jättegott så då måste jag ju bara bjuda er på detta. Lite inspirationshämtning från nätet och så ihopsatt till en egen rätt som jag brukar göra :)

Så häng med…

1 lammstek (min var på ca 1 kg)

1/2 kruka persilja

1/2 kruka rosmarin

En vitlök

Matolja

Sallt och peppar

Till myntayoughurten:

2 dl turkisk eller grekisk yoghurt

ca 1/5-1 dl hackad mynta

Salt och peppar

Jag äääälskar färska kryddor. Det doftar så gott och är ju så härligt att ha i matlagningen. Börja med att “mortla” persilja, rosmarin och ca halva vitlöken. Jag fick köra i omgångar för jag har så liten mortel :).

DSC_0220

Gnid in steken med olja och kryddblandningen. Stick även in bitar av vitlöken som är kvar lite runtom där det går att sticka in. Annars gör små fickor/hål och peta in dem.

DSC_0221

Använd en stektermometer och lägg ut på grillen. Steken ska vara 62 grader, då är den klar. Tar ca en halvtimme tror jag. Låt stå och vila i folie i 10 minuter.

IMG_4192

Blanda ingredienserna till yoghurten och låt stå kallt tills lammet är klart. Nästa gång ska jag testa med gurka och vitlök i också. Då blir det mynta-tzatziki. Kanske kan bli gott :)

DSC_0223DSC_0224

Som tillbehör hade vi en enkel grekisk sallad och färskpotatis.

DSC_0226

Lamm tycker jag ska vara rosarött, då blir det som bäst och denna blev verkligen helt perfekt :)

DSC_0227DSC_0228DSC_0229

Smaskens va?

Nu ska jag ta hand om lille prinsen här. Rackarns vad otur han har den lille mannen….

Puss & Kram

/Vivvi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar