VivanDivan

VivanDivan

måndag 6 augusti 2012

En kräftskiva i bilder…

God morgon bloggisar! Sista skälvande semesterveckan som dock måste spenderas med lite jobb hemifrån. Usch vad den här semestern har gått fort. Känner att jag nog skulle behöva ett par veckor till för att känna att jag ska vara nöjd. Skulle ju behövt ägna ännu mer tid ute på huset och skulle velat åka till stugan en gång till men samtidigt ska det bli kul att komma in i rutiner och använda hjärnan lite igen. Och så saknar man jobbarkompisarna och det ska bli skönt att träffa dem igen.

Men i lördags var det ju kräftskiva och jag tänkte passa på att visa lite bilder därifrån. En kräftskiva som i mina ögon var perfekt. God mat, goda vänner, underbart sommarväder, inga mygg, mycket skratt och glada barn. Toppenkväll helt enkelt…

En kräftskiva för mig innehåller alltid förstås kräftor men det finns så mycket goda tillbehör och det absolut godaste är ju västerbottenostpaj. Vi hade lite knytis och min uppgift var att fixa pajerna och bål. Gjorde då en supergod variant tycker jag med kantareller på toppen. Testa det, jag lovar det blir supergott…

DSC_0849

Till pajen måste man förstås ha crème fraiche, rödlök och rom

DSC_0859

Bestämde mig sedan för att göra Sangria och ha som bål/fördrink och hittade ett superenkelt recept på “fusk-sangria” som blev jättegott tycker jag.

DSC_0866

Till sex glas behöver man:

Ingredienser

Skär lime och citron i skivor och lägg i botten. Massa is på det och sen i med läsk och vin. Servera direkt för isen smälter rätt fort

DSC_0868

Till Sangrian hade värdinnan gjort lite snacks i form av en tårta gjord på philadelphiaost, crème fraiche och rödlök toppad med rom och salta kex till. Sååå himla gott och verkar ju superenkelt.

Vad som mer är ett måste förstås är kräftorna. Vi hade två varianter i vår familj med oss och det var ICAs jumbokräftor och Vadstena färska svenska.

DSC_0846

Finns faktiskt inget godare än svenska färska kräftor. Var faktiskt enorm skillnad och det var värt de extra pengarna de kostade.

DSC_0847

Nygräddat lantbröd är ju också så gott och det hade jag med mig. Sedan fanns det foccacia och baguetter också tillsammans med små piroger med fetaost och spenat..

DSC_0863

Såhär såg hela bordet med “gottigheter” ut

DSC_0879DSC_0861DSC_0864DSC_0881

Till efterrätt bjöds det rabarberpaj och annanaspaj med vaniljvisp och glass. Men det hann jag inte fota :)

Annat som hör till en “riktig” kräftskiva för mig är dekorationerna. Helst såna här traditionella kräftlyktor i papp tycker jag. Smile

DSC_0855DSC_0857DSC_0893

Framemot kvällskvisten tändes en massa ljus

DSC_0916DSC_0921

…och infran åkte på för det blev lite småkyligt

DSC_0964

Som sagt en urmysig kväll. Glömde bort att ta riktiga dagensbilder men här är en hint vad jag hade på mig

DSC_0891

Barnen var glada och lyckliga och lekte med alla de andra och fyrhjulingen gick varm hela kvällen ha ha

DSC_0875

Emilia hade fint sidenband i håret

DSC_0876

Gott med läsk

DSC_0878

Kvällens håruppsättning

DSC_0915

Gott med ett glas rosé också till kräftorna för dem som inte tycker om snaps (undertecknad t ex)

DSC_0939

Nu ska vi iväg till Västerås och köpa golv och panel till köket. Woop woop, sista veckan måste utnyttjas till max nu…

♥ Puss  & Kram ♥
/Vivvi

7 kommentarer:

  1. Vilken bufé du bjuder på!!!Ser supergott ut! Och vad snygg du är!
    Ha en bra sista vecka!

    SvaraRadera
  2. Vad fin du är! Och vilken buffé! Det ser supergott ut alltihop!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt det ser ut. Ja, utnyttja nu den sista veckan så mycket det bara går. Jag har börjat jobba igen och det känns faktiskt bra det med. Kram

    SvaraRadera
  4. Åh vad gott och mysigt allt såg ut!!!!
    Vad fin du var i chillnorway blusen!!
    Hoppas du fått klänningen idag
    Kram Cia J

    SvaraRadera
  5. Jisses vad jag blir sugen på kräftskiva nu! Ser Såå gott ut alltihop. Och blusen blev jättefin på dig!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ser gott ut! Allt utom kräftorna då, käkar inte sånt! CN-blusen är ju för fin! Kram

    SvaraRadera
  7. Nu blev jag hungrig ;).. Västerbottenpaj med kantareller måste jag bara testa!!

    Fin är du i din ChillN..

    Kram

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar