VivanDivan

VivanDivan

torsdag 2 januari 2014

Nyårsdukningen…sååå glad för vårt Bavaria-porslin

God morgon i regnrusket! Ja, usch, här är det verkligen regnrusk. Såååå grått och solen “lyser” med sin frånvaro. Hade planer på att göra någon uteaktivitet idag men det känns ju inte sådär jättelockande. Usch, man blir ju deppig bara av att titta ut genom fönstret. Så idag vet jag faktiskt inte vad vi ska hitta på. Men så trist som vi hade igår vill jag inte ha idag igen. Måste göra något i a f men vad har vi inte kommit på än. Badhuset hade ju varit ett alternativ men är inte så sugen på det heller om jag ska vara ärlig. Har gräslig huvudvärk dessutom som antagligen beror på just väder och tristess. Usch vad trist det är här men man ska faktiskt inte klaga. Det kanske är just att ha lite tråkigt och bara koppla av som vi behöver sen för att orka med långa våren. Och jag är ju ändå ledig så som sagt, ska inte klaga :)

Vet ni, jag älskar att duka och duka fint. Jag går gärna all in med linneduk, ljus och blommor och nyårsafton känns ju lite extra festligt så då vill vi ju ha det extra fint dukat. Barnen tyckte det kändes som att sitta på restaurang och då kände jag att jag hade lyckats. Det är ju lite den känslan jag ville få fram. Hade inte köpt någon nyårsblomma men använde lite granris och så massa silverstakar samt två blå hyacinter vi redan hade. Vitt, silver och blått tycker jag funkar utmärkt på nyår i skarp kontrast till julens ofta röda inslag.

Servetterna vek jag bara lite enkelt och knöt en bit utklippt folie jag hittade i pyssellådan. Funkade utmärkt tycker jag :) När vi flyttade hit till gården var det ju en hel massa saker kvar i huset då vi tog över efter Ts farmor och farfar som bott här innan. Och då hittade vi ju en massa skatter och det jag nog är allra gladast över är det underbart vackra porslinet med guldkant och blålila blommor från Bavaria. Ingen aning om värdet på dem men det spelar liksom ingen roll. Jag älskar det ändå… Det finns verkligen en hel uppsättning med allt man kan tänka sig i 12 kuvert och skålar och karotter och såssnipor, ja helt komplett och den såg i stort sett oanvänd ut. Jag är verkligen sååå himla glad för den och det är inga tallrikar vi kör i diskmaskinen direkt :-)

DSC_0178DSC_0182DSC_0183DSC_0184DSC_0185DSC_0186DSC_0187DSC_0188DSC_0189DSC_0192DSC_0195

6 kommentarer:

  1. Vad fint du har dukat!! Ha en bra fortsättning!! Kram

    SvaraRadera
  2. Porslinet är underbart! Gillar ditt hem, mysigt. ha det gott.
    Kram/
    Berit

    SvaraRadera
  3. Jätte mysig dukning ! Bavaria är inte market på porslinet utan det betyder ju Bayern (i Tyskland) men det kanske du visste redan :-). Porslinet är allttså tillverkat där vilket är väldigt vanligt.
    Om du har lust så kan du fota undersidan och lägga ut så kanske någon kunnig person kan ge dig lite mer information om värde mm.
    Det viktigaste är dock att du tycker om porslinet och det har ett värde för dig, inte vad det är värt i pengar.
    Kram C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, nä det visste jag inte alls! Läste bara under tallriken och googlade lite snabbt :-) Tack för infon, hade aldrig hört talas om Bavaria förut :-)

      Men som sagt, jag bryr mig ju inte om värdet! Tycker de är fina och så är det affektionsvärdet då de är ärvda :-)

      Kram
      /Vivvi

      Radera
  4. Så stämningsfullt ni har det. Porslinet blir verkligen pricken över i. Extra roligt att det kommer från familjen. Kram!

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar