VivanDivan

VivanDivan

söndag 5 januari 2014

Min son är en klätterapa

God morgon vänner! Nu ska jag berätta lite om min son Felix. En liten kille som ger sin mamma hjärtsnörp en sisådär femtio gånger per dag och har alltid gjort. Han är ju ett och ett halvt år yngre än sin syster men ända sen han var väldigt liten har han strävat efter att göra samma saker som hon kan. Hon var å sin sida väldigt tidig motoriskt och gick vid nio månader och vi behövde aldrig ha grind eller liknande i trappen för henne för hon var så duktig och klarade allt. Lärde sig tidigt att man backar ner för trappen för att ta sig ner säkert och aldrig någonsin var man orolig med henne för hon gjorde bara sånt hon klarade av och det var mycket. Sen kom lille prinsen som också ville göra som storasyster men som kanske inte var lika säker och “duktig” på samma saker. Men modet det har han och våghalsigheten som gör att han ger sig på precis allt. Finns liksom inga hinder för den pojken när det gäller att utmana sig själv. Jag har hittat honom balanserande på trappräcket högst upp i vårt förra hus, högst upp i trädtoppar, fastklämd i trappräcket där vi bor nu för att han försökte klättra ut på avsatsen utanför. Han gör volter från soffryggar, klänger och klättrar överallt. Oftast går det bra men det har hänt olyckor. Bl a en gång för några år sedan då han skulle göra en volt på studsmattan och hade inte dragit igen dragkedjan på säkerhetsnätet och flög rakt ut med huvudet före ner i gräsmattan. Det slutade med lite näsblod men fy sjutton vad rädd man blir. Samma när han cyklar eller åker på sin fyrhjuling. Han kan se en grushög på gården och tycka att aaaa, vilket bra hopp där cyklar jag över och så kör han rätt in i sanden och flyger över styret. Så det är en ständig oro med den lille plutten och det är mycket därför jag tycker det är jättebra att han håller på med gymnastik och free-running (parcour). Då får han lära sig kroppskontroll och att göra “rätt”. För jag kan ju liksom inte förbjuda honom att göra allt som han tycker är roligt. Då är det bättre att han får lära sig att göra rätt och göra det med respekt för att det är farligt. Vet inte annars hur jag ska kunna göra…

Är det någon mer som har ett liknande “klätterbarn”?

unnamed

Bilden ovan är från igår och hans nya nöje…att klättra i dörrposter. :) Nedan även lite gamla bilder på min lille klätterapa…

DSC_0476_thumb[1]DSC_0486_thumb[1]DSC_0490_thumb[1]P1120823_thumb[1]P1120827_thumb[1]

Osså lite voltövningar…

Gympakids

(förlåt för de gryniga bilderna! Vet inte riktigt varför de blir så dåliga i det här inlägget…)

Puss & Kram

/Vivvi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar