VivanDivan

VivanDivan

onsdag 1 januari 2014

Femrätters, champagne och somna i soffan…

God morgon alla nyårsfirare! Trötta idag? Jag är lite halvsliten då jag inte sovit så bra inatt. Min käre man har snarkat något bedrövligt och jag har känt mig nästan sjuk dessutom. Kallsvettats, huvudvärk och ont i hela kroppen. Det slog mig här på morgonkvisten att shit, jag åt en lakritsbit igår ur barnens godispåse och läste sen på förpackningen att det var vetemjöl i. Grämde mig inte mycket för tänkte att det kan väl inte vara så farligt men tänk om min kropp nu vant sig vid glutenfritt så till den milda grad att den tokreagerar på en liten lakritsbit? Kan det vara så?

Aja, det är första januari idag. Lataste dagen på hela året och jag tänker nog inte ens gå ur pyjamasen…nepp, så får det bli. Bara slappa, kolla dåliga filmer och äta skräpmat. Eller skräpmat behöver jag nog inte äta för oh my god vad mycket gott vi har i kylen från igår som blev över. Vi åt fem rätters middag då vi alla var delaktiga i valet av nyårsmiddag och det var viktigt att alla fick sina favoriter.

Började med en liten miniräkcoctail med äpple, gurka, koriander och sweet chilliyoughurt. Sååå fräscht och gott och det var mitt val :) men alla gillar det.

DSC_0199

Efter det blev det naturligtvis hummer. Körde naturell med bara skirat smör på. Sååå gott och barnen är helt tokiga i det

DSC_0206

Givetvis med champagne till…och Pommac till de små

DSC_0208

T och Emilia hade röstat på Svampkrustader men det kan ju inte jag äta så jag fick en liten svamptoast istället och så min favvo ugnsstekt rödbeta med chevre, honung och pinjenötter

DSC_0210

Till varmrätt var vi alla eniga om älgfilé och allas favoriträtt är skomakarlåda med potatismos, bacon, sparris och gröna bönor. Enkelt men såååå himla gott…

DSC_0216DSC_0217

Sen var vi så tokmätta att vi beslöt att vänta med efterrätten en timme men då blev det i a f glutenfri blåbärspaj på “morfar-plockade” blåbär vi fick tidigare i höstas. Med vaniljsås såklart och detta är Felix val då det i stort sett är den enda efterrätt han gillar…Receptet ska ni få sen för den blev väääldigt lyckad

DSC_0274

Självklart drack vi gott till också. Som tidigare nämnt champagne till de första rätterna och så ett rött mustigt vin från Californien till köttet. Passade utmärkt till…

DSC_0175DSC_0202DSC_0204DSC_0211DSC_0215

Sen var vi alla i matkoma och slumrade i soffan till tolvslaget då vi alla skålade i pommac, tittade på Jan Malmsjö och somnade sen gott (eller ja, alla utom jag som har halvslumrat och sovit oroligt hela natten).

Nyårsdukning och nyårsklänningen får ni se lite senare idag :-)

Puss & Kram
/Vivvi

1 kommentar:

  1. Vilket underbart och mysigt firande. Själv är jag så glad att ett lugnt hemmafirande inte ger någon betonghjälm alls:)
    kram

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar