VivanDivan

VivanDivan

måndag 6 juni 2011

Tankar om Svenska nationaldagen, träskor, gräsklippning och plaskdamm

God morgon vänner! Hur har ni det denna Sveriges nationaldag? Svenska flaggans dag. Jag har spanat lite efter något firande här i pyttestaden och lite firande är det men inte mycket. Är det inte konstigt egentligen? I vårt grannland norge t ex är 17e maj jättestort har jag förstått och alla firar. Här är det ytterst sparsamt med firande och tyvärr har ju den svenska flaggan blivit symbol för nazi-vridna, främlingsfientliga partier och Sverigedemokraterna vill tydligen använda den som sin symbol. Nu kanske jag är lite för frispråkig i mina politiska åsikter och självklart får man rösta på vad man vill men främlingsfientlighet tar jag STOORT avstånd från. Jag respekterar inte människor som dömer andra p g a religion eller hudfärg och jag tycker det är sååå trist att man nästan inte vågar flagga för att det då förknippas med främlingsfientlighet.

Jag skulle önska att vi istället skulle kunna få vara stolta över vår svenska flagga och låta den vaja över vårt vackra land och över alla människor som bor här, svarta, vita, gula eller röda…

nationaldagen_flagga_1181104893_7498170

För en stund sedan stod jag ute i solen och hängde tvätt i bikini. Maken klipper gräset och barnen leker i lilla plask-poolen vi har. Passade då på att blunda och känna att det är ju det här som är sommar. Ljudet av gräsklippare, fågelkvitter och barnskratt och plask i poolen. Underbart….

Har suttit och surfat runt lite på morgonen för jag är lite sugen på ett par träskor. Har inte riktigt fastnat för den flugan än men det vore rätt skönt att bara kunna stoppa i fötterna i ett par för de är ju rätt sköna. Gick omkring i min mors igår när jag var där och nu vill jag nog verkligen ha ett par. Men de måste ju vara snygga också Smile

Här är några favvosar jag hittat:

XUZ

xuz899

Calou

Caloucalou-knyta-lavendel-4872319_new

TRASKO~2

Om någon därute har ett tips på några andra som är fina eller kan rekommendera så kom gärna med förslag. Är helt ny i träskodjungeln Smile

Hoppas ni får en superfin nationaldag idag kära vänner

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

7 kommentarer:

  1. Jag kan tyvärr inte hjälpa dg i träskodjungeln eftersom det är en totalt okänd värld för mig. Däremot kan jag så mycket hålla med dig om svenska flaggan. Dags att ta tillbaka den tycker jag! Ha en fin dag snygging! Mucho kramar!

    SvaraRadera
  2. Jag kan tyvärr inte heller hjälpa dig med träskor. Dala clogs har snygga med vet jag. Njut av sommaren!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Håller med om flaggan! Och trä-skor kan jag inte ge dig några råd om. Sånt används bara av mannen i familjen och då rör det sig om såna där hemska hudfärgade träblajjor;) Kram

    SvaraRadera
  4. Kunde inte sagt det bättre själv. Fast jag måste säga att nationaldagen känns lite...färglös och smiter förbi obesedd av mig. Den känns helt enkel rätt oviktig. Men det kanske beror på att vi saknar traditioner kring den. Äsch, jag vet inte *svamlar* Skönt att vara ledig hur som helst:)

    SvaraRadera
  5. Köpte ett par Calou förra året...men hur fina de än var användes de aldrig..Jag + träskor = bad combo....
    hoppas du hittar ett par favvos..

    KRAM

    SvaraRadera
  6. Jag har alltid tyckt att det är svårt att "få med sig skorna" när man går, när det gäller träskor. Känns liksom som att jag måste spänna foten för att de ska sitta kvar! Hade ett par Hasbeens med rem baktill och det funkar ju bättre, men då är det ju inte några enkla skor som man bara tar på sig lite snabbt när man ska ut.. Ja, det är nog lite av en djungel att välja rätt :)

    Håller för övrigt med dig ang. svenska flaggan, men bryr mig allvarligt talat inte så mycket om att vi inte kan "fira" med den i "fokus"...

    Kram!

    SvaraRadera
  7. Josanne: Tycker som du! Ha en fin dag du oxå

    Hilde: Tack för tipset, ska kolla. :-)

    Linda: Ha ha, kanske är såna jag ska ha :) Här går maken i Foppa-tofflor vilket är det absolut fulaste jag vet :) Säkert sköna dock...

    Mallgrodan: Ja, det gör den för mig med. Vi firande inte alls igår men det vore ju lite kul om det kunde vara lite mer färgsprakande och firande tycker jag :-)

    Mia: Har inte heller varit någon träskotjej alls men det vore skönt att bara stoppa i fötterna i här hemma.

    Viveca: Nu provade jag bara mammas i tre storlekar större än jag har och de var supersköna. Kommer ihåg att jag älskade träskor när jag var liten så vi får väl se om jag hittar några att prova. Jag bryr mig inte heller så mycket om nationaldagen men der vore lite kul om vi kunde ha lite mer firande och stolthet i vårt land

    Kram finisar
    /Vivvi

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar