VivanDivan

VivanDivan

lördag 31 maj 2014

Gluten- och mjölkfri hitte-på-rabarber-paj

Halloj sötisar! Idag blir det riiiiktigt sen bloggning. Imorse vid åttatiden ringde det från jobbet och det var stooora problem och jag blev fast i jobb precis hela dagen. Klockan 17:30 kunde jag lägga ifrån mig datorn och göra något annat för första gången på hela dagen. Insåg t o m att jag glömt äta och dricka på hela dagen…not so good men så blir det ibland när man är inne i nåt. Emilia har i a f varit hemma hos en kompis hela dagen och T och Felix har roat sig på pappa-son-vis med fotbollsspelande i trädgården och en tur med bilen och gjort något som jag inte ens frågat om inser jag :)

Vi har i a f ätit middag nu och jag var så galet sötsugen och inget gottis hemma så jag snodde ihop en rabarberpaj av det jag hade hemma. Man tager vad man haver och rabarbern ute i trädgården var ju klar så jag plockade ett par stjälkar. Hade varken margarin eller smör men cocosfett och mjölkfritt margarin så vi körde på det tillsammans med enbart glutenfria ingredienser. Håll i er nu och inse att man får höfta lite och göra om om det inte blir som man vill från början :)

ca 50 g mjölkfritt margarin (går säkert lika bra med vanligt eller smör)
ca 100 g cocosfett
ca 3 dl glutenfritt mjöl
ca 2 dl socker
ca 1,5 dl mandelmjöl
ca 1 dl potatismjöl
ca 2 msk fiberhusk
10 rabarberstjälkar

Smält fettet och blanda i resten av ingredienserna. Blir det för torrt, i med mer fett, blir det för blött i med mer av det torra. Som sagt, höfta på lite... Hacka rabarbern i ca 3 cm långa bitar och fyll botten på en pajform. Smula över degen och in i ugnen tills pajen fått färg. Ca 200 grader. Servera med vaniljsås, glass eller grädde...mumsich

DSC_0065 (2)DSC_0067 (2)DSC_0070 (2)DSC_0072 (2)

Nu ligger jag med matkoma i soffan här och ska kika på nåt bra på TV. Killarna är ute igen och sparkar boll och Emilia sitter och spelar lite på Ipaden så det är lugnt och skönt…

Puss & Kram

/Vivvi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar