VivanDivan

VivanDivan

lördag 24 december 2011

God Jul och traditioner

God morgon denna julaftonsmorgon! Nu har vi precis avslutat den traditionella julfrukosten med hemkokt tomtegröt som stått på vääääldigt svag värme sedan halv åtta imorse och den blev så god så. Vi har ett äldre par till grannar på ena sidan och en ensamstående äldre man på andra sidan och vi brukar bjuda dem på lite tomtefrukost varje julafton. Att sitta ensam utan släkt och vänner på julafton är ju inte kul så vi försöker ge dem lite gemenskap i a f….

Dukat och klart

DSC_0063

Gröten på spisen

DSC_0064

På tal om traditioner så är jag oerhört budnen vid dem. Julen ska vara lika varenda år annars blir det fel. Den 23e går alltid jag, barnen, min ena syster (den andra jobbar i butik och kan oftast inte vara ledig då) plus min pappa på stan och fikar. Det har hängt kvar sedan vi var små då vi blev “utslängda” för att mamma skulle kunna städa klart hemma :-)

En annan tradition som jag är så ledsen att den inte finns kvar är att de visade Betrix Potters “djurbalett”. Minns ni den?

PuddleDuckES2412_243x180

Det  var liksom då man som barn insåg att imorgon är det verkligen julafton som man längtat efter så länge….

Igår blev det inget bloggande alls. Jag öppnade inte datorn på hela dagen. Städade, fikade på stan, shoppade det sista, slog in paket och sen hade jag och T lite mys med ett glas rött och Jägarna 2. Fast undertecknad somnade visst efter typ en kvart….

För att få lite juldoft och mys hemma har jag köpt massa fina hyacinter…

P1200520

Ett doftljus för 169 kr (Hutlöst och jag har aldrig köpt något liknande förut men måste ju testa och till jul får man väl unna sig)

DSC_0002

Fick också tillslut tag på min Maison Belle cleaning spray. Min syster fick ta med den från London och åååå vad gott den luktar. Går och sprayar och torkar hela tiden härhemma :)

DSC_0058

Ser ni vad det blänker…?

Jag hade gjort iordning ett dagens-inlägg också från igår men jag tar det senare så ni inte får tröttögon av mina bilder…

Nu ska vi ta det lugnt ett tag och sen bär det av hem till mina föräldrar Då blir det Kalle Anka, glögg, julbord, tomte och massa julklappar. Jag har redan fått en superfin sak av T igår kväll och jag återkommer om den för den är värd ett eget inlägg. Sååå lycklig för min nya “pryl”…

Här kommer en hint vad det är…

ZBEAUTY

Till sist vill jag önska er alla en fantastistk fin jul och att ni får en underbar, lugn, mysig och trevlig dag med nära och kära.
Tack för att ni är här och läser, ni är alla värdefulla och underbara

♥ Puss & Kram ♥

/Vivvi

16 kommentarer:

  1. Trevligt med julfrukost för grannar......
    Kram Titti i norr som oxå sprayar!!!

    SvaraRadera
  2. God jul fina Vivvi!
    Kram

    SvaraRadera
  3. God Jul fina söta Vvvi:-)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Ha en riktigt God Jul! KRAM!

    SvaraRadera
  5. God Jul på dig och barnen och familjen. Vad fint med grannarna! Kram

    SvaraRadera
  6. Vad gulligt av er att bjuda på frukost - uppskattas säkerligen jättemycket.
    God Jul på dig och KRAM

    SvaraRadera
  7. Vad söta ni är som bjuder grannarna på frukost :-) Och vilken julklapp till dig!

    Ha en riktigt God Jul fina!

    Kram

    SvaraRadera
  8. En GOD JUL till dig du så vackra:)9 Ha det bäst med massor av julvärme & Kärlek..kram kram...
    >3

    SvaraRadera
  9. Åh vad fina ni är som bjuder på julegröt..:-D Underbart...
    Massor med värme och kärlek till dig och ha en fin kväll med familjen.

    Kramar!

    SvaraRadera
  10. Vad fint att bjuda in grannarna! Tänk så glada de blir. Så många som sitter ensamma. Ser ut att bli en fin julklapp. Önskar dig en riktigt go och fridfull jul! Kram fina du! Pernilla

    SvaraRadera
  11. Vilken fin tanke att bjuda in grannarna.

    Även hos mig var Beatrix Potter en tradition. Älskade det. Nu är "kan du vissla Johanna" en favorit tillsammans med Karl-Bertil.

    Hoppas du haft en supermysig julafton!

    SvaraRadera
  12. Ps. Visst är MB beroendeframkallande? Jag älskar alla grejerna.

    SvaraRadera
  13. Vad snällt av er, ja julen är inte enbart rolig för alla. Det är sorgligt om man tänker att det finns många som sitter ensamma, om det ej är självvalt.
    Härlig julklapp, blir grymma bilder nu då, jag menar ännu grymmare:)
    Tusen julkramar och tack för att du skrivit så fint hos mig idag.
    / Berit

    SvaraRadera
  14. God Jul goa Vivi! Så härligt av er att bjuda grannar! Det måste uppskattas mycket! Förstår att ni har en dundermysig jul;)Åååå vilken julklapp!!!

    Kramar
    Adela

    SvaraRadera

Tack gulliga du för din kommentar. Den är guld värld och du är värdefull...Många kramar