God morgon söta vänner! Nu är det många som är tillbaka i vardagen efter jul antar jag? Här har vi en ynka liten dag kvar och den ska vi göra det bästa av jag och de små. T åkte iväg till jobbet dock imorse men då fritids är stängt tänkte jag att vi är lediga en dag till…
Ni som läser här vet ju att vårt nya kylskåp vi köpte i höstas tillsammans med ett helt nytt kök från IKEA (ja de säljer vitvaror också från Whirlpool) gick sönder i början av december. Ringde ju då och det tog en vecka innan reparatören kontaktade oss och ytterligare en vecka innan han kom ut och tittade på det. Han skulle då beställa reservdelar och skulle återkomma inom en vecka. Hörde dock inte ett pip varpå jag ringde IKEAs kundtjänst igen. Då hade det gått tre veckor och jag tyckte väl redan då att det kändes som lite lång tid och var lite orolig inför julhelgen. Inte så kul att stå utan kylskåp när det är jul och man vill ladda upp med massa mat. Fick då numret direkt till reparatören och ringde honom och han lovade nästa dag. Inte ett pip. Ringde igen men då hade han gått på julledigt och jag fick inse att inget kylskåp över jul. Suck. Mat lite överallt fick vi ha. Ute i backar på balkongen, grönsaker och annat i matkällaren men faktum är att de höll sig inte speciellt bra. Mjölk till maten var att bara att glömma då jag fick kasta överblivet varje kväll eftersom ute frös det och i matkällaren höll det inte. Ja så höll vi på. Frös så mycket jag kunde av julmaten direkt efter att vi lagat. Som tur är kunde vi låna en liten kyl av en kompis så vi i a f kunde ha lite julmat.
Hörde inget från reparatören i mellandagarna heller och inte efter nyår. Så i fredags fick jag nog. Jag ringde IKEAs kundtjänst igen och det var ett sånt där samtal jag fick dåligt samvete efter då jag kanske lät lite hård. Men jag poängterade att jag absolut inte var arg på tjejen i kundtjänst men jag frågade om hon tyckte det var rimligt att vara utan ett kylskåp i över fem veckor utan någon sorts respons eller erbjudande om kompensation. Jag sa också att jag inte längre var intresserad av att få dit en reparatör utan ville att de skulle leverera ett nytt kylskåp till oss. Och det tog skruv. Den gulliga tjejen i kundtjänst gick tydligen till chefen för vitvaror som sen ringde upp mig och på lördagen dagen efter kom de med ett nytt kylskåp.
Så nu har vi äntligen ett helt kylskåp igen och kan ha mjölk till middag till barnen och laga matlådor igen. Men jag hävdar fortfarande att jag INTE tycker det är ok när man köper ett kök för 10-tusentals kronor och kylen går sönder efter två månader och sen ska det ta fem veckor att få det åtgärdat. Och då ska man behöva ringa och tjata på olika personer 5 gånger. Nä, det här var INTE ok och även om vi nu fick ett nytt kylskåp kan jag tycka att nån form av kompensation och ersättning för förstörd mat vore på sin plats. All mat som låg i kylen när den gick sönder fick vi ju t ex kasta. Men nej, inga såna erbjudanden så jag tror jag ska skriva ett mail faktiskt med historien till dem och se vad som händer. IKEA brukar ju vara kända för goodwill så det här känns liksom så konstigt….
Men vi har i a f vårt kylskåp och jag kan vara nöjd med det i a f :)
Så det här blev en lång historia om ett kylskåp…förstår om ni inte orkade läsa till slutet he he…
Ha en bra dag bloggisar
♥ Puss & Kram ♥
/Vivvi
Hej Vivi!
SvaraRaderaÄr trogen läsare :) Fy, att ni behövde vänta så länge...Vi är på G för att köpa hus o tänkte köpa köksmöbler samt vitvaror från IKEA men börjar fundera om...
Kram, Magdalena
Ja, det är ju inte kul när sånt här händer men i övrigt måste jag faktiskt säga att man får mycket för pengarna på IKEA och vi är faktiskt jättenöjda med köket. Kanske ska man dock köpa vitvarorna på någon mindre lokal firma men det kan ju bli strul där också så jag kan tyvärr inte ge råd...
RaderaLycka till
Kram
/Vivvi